SSAB:n suurlujuusteräkset ja kulutuslevyt täyttävät kaikki laserleikkauksen vaatimukset

Suurlujuusteräs (HSS) ja kulutuslevyt tarjoavat huomattavia etuja pehmeisiin teräksiin verrattuna. Laserleikkauksessa ne kuitenkin käyttäytyvät samalla tavalla. Sekä Hardox että Domes, kummatkin SSAB:n tuotteita, täyttävät kaikki laserleikkauksen vaatimukset ja ne voidaan käsitellä samoilla leikkausparametreillä kuin sekoittamattomat teräslaadut, esim. S235.

”Yleisen uskomuksen vastaisesti lasersäteellä on sama vaikutus riippumatta siitä, onko materiaali pehmeää tai kovaa”, selittää Anders Ivarson, SSAB:n tietopalvelukeskuksen lämpöleikkaus- ja hitsausasiantuntija.

Koska lasersäde on niputettua valoa, joka koostuu tietystä aallonpituudesta, materiaali kuumenee riippumatta siitä, kohdistetaanko valo kovaan vai pehmeää teräkseen.

”Domex 700 -suurlujuusteräksemme sulamislämpötila on esimerkiksi täsmälleen sama kuin S235GR:n, joka ei sisällä minkään tyyppisiä seostuslisiä. Tämän vuoksi laserleikkauskone voi leikata Domex 355:tä, 420:tä tai 700:aa yhtä hyvin samoilla parametreilla” Ivarson selittää.

Toisin kuin muut toimittajat, SSAB ei edes vaadi erityisiä laserteräsluokkia. Kaikkia Hardox- ja Domex-teräksiä voidaan erinomaisesti laserleikata niiden yhdenmukaisten teräsominaisuuksien, alhaisten paksuustoleranssien, erinomaisen tasaisuuden ja pintaviimeistelyn ja myös sen alhaisen seospitoisuuden ja optimoidun kemiallisen koostumuksen ansiosta. Korkealaatuinen teräs mahdollistaa pienempien säteiden käytön ja varmistaa tarkat taivutustulokset.

Johtavan laserleikkauskoneiden valmistajan Bystronicin kokemukset myös vahvistavat tämän.

”Omassa Competence Days -näyttelyssämme käsittelimme ainoastaan Hardoxia ja Domexia ja pystyimme näyttämään 50 maasta tulleelle 900 vierailijalle, että on mahdollista leikata ja taivuttaa tätä materiaalia täydellisesti, jopa suuremmissa paksuuksissa. Tällä hetkellä asiakkaamme ovat yhä hieman haluttomia käyttämään tämäntyyppisiä suurlujuusmateriaaleja – mutta tähän ei ole mitään syytä”, sanoo Bystronicin laser- ja automaatiotuotteiden päällikkö Mario Duppenthaler.

Bystronicin laserleikkausjärjestelmät leikkaavat luotettavasti jopa 20 mm paksuista Hardoxia erinomaisin tuloksin. Jopa 25 mm Hardox-levyjä voidaan laserleikata, mutta tulokset kuitenkin riippuvat jossain määrin materiaalin muodosta ja pinnasta.

“Voimme myös laserleikata 25 mm Hardox-levyjä erittäin hyvin tarvitsematta aikaa vievää jälkiprosessointia. Näin avaamme monia uusia käyttömahdollisuuksia laitteillemme”, sanoo Duppenthaler.

Kuva 1

Erinomaisten ominaisuuksiensa ansiosta Hardox 500 -levyjä voidaan leikata laserilla ja saavuttaa hyviä tuloksia jopa 25 mm paksuuksilla. Kuva © Bystronic.

Kuva 2

Liittämis- ja lämpöleikkausasiantuntija Anders Ivarson, SSAB tietopalvelukeskus

Lasse Bengtsson, Project Manager Marketing, SSAB EMEA
T 46 70 205 87 93, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB on maailman johtava erikoislujan teräksen valmistaja. SSAB on kehittänyt tuotteensa kiinteässä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 45 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. SSAB on noteerattu NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä Tukholmassa. www.ssab.com.