SSAB on mukana kehittämässä energiaa säästävää ja vähäpäästöistä laivausketjua Pohjanlahdella

SSAB on mukana EU:n osittain rahoittamassa Bothnia Bulk -projektissa. Se päivittää nykyisen laivausketjun Luulajan, Oxelösundin ja Raahen satamien välillä. Tavoitteena on kehittää ympärivuotista, energiaa säästävää, vähäpäästöistä laivausketjua kuivabulkkirahdille. Projektin avulla voidaan optimoida raaka-ainelogistiikkaa ympäristöystävällisellä tavalla ja  kasvattaa sen tehokkuutta sekä alentaa logistiikkakustannuksia.

Projektissa mukana oleva rahtiliikenneyhtiö investoi kaksi uutta kuivabulkkirahdin kuljetukseen sopivaa alusta, joiden polttoaineena on LNG.  Raahen osalta projektissa on selvitetty mm. sataman infrastruktuurin kehittämistä sekä laivojen polttoaineena käyttävän LNG:n käsittelyn ja säilyttämiseen liittyviä ratkaisuja.

Bothnia Bulk on osa EU:n Merten valtatiet -hanketta.

Yrityksestä

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoatarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena onvahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa jatuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX NordicTukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com