Swedish Steel Prize 2015 - palkinnon hakuaika käynnissä

SSAB:n 17. vuotuinen Swedish Steel Prize myönnetään marraskuussa tunnustuksena ja palkintona luovista, innovatiivisista tuotteista tai ratkaisuista, joissa on käytetty erikoislujaa terästä. Kilpailuhakemuksia vastaanotetaan parhaillaan, ja viimeinen hakupäivä on 15. elokuuta. Voittaja valitaan Tukholmassa pidettävässä tilaisuudessa.

Kilpailun teema on tänä vuonna ”Improve to attract the future”. Teeman tarkoituksena on korostaa innovatiivisten ja kestävien ratkaisujen merkitystä.

”Haluamme korostaa jatkuvan tuotekehityksen tärkeyttä, jotta voimme rakentaa kestävämpää maailmaa”, sanoo Gregoire Parenty, Swedish Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja ja SSAB:n markkinakehityksestä vastaava johtaja.

”Kaikkialla maailmassa vaatimukset kasvavat yhä kevyempien, vahvempien ja kestävämpien tuotteiden valmistamiseksi. Palkinto myönnetään yritykselle, instituutiolle, organisaatiolle tai henkilölle, joka on ylittänyt odotukset käyttäen erikoislujaa terästä.”

SSAB on saanut yli 800 ehdotusta kaikkialta maailmasta vuodesta 1999 alkaen, jolloin kilpailu alkoi. Kansainvälinen kilpailu lisääntyy vuosi vuodelta. Yhä enemmän maita osallistuu Euroopasta, Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, Aasiasta ja Australiasta.

Tämän vuoden Swedish Steel Prizen -tuomaristo koostuu tieteen ja tekniikan asiantuntijoista ja tutkijoista:

• Gregoire Parenty, markkinakehityksestä vastaava johtaja, SSAB
  • Lennart Bergqvist, liikkeenjohdon konsultti, LBQ Consulting
  • Sture Hogmark, materiaalitieteen ja tribologian emeritusprofessori, Uppsalan yliopisto
  • Claes Magnusson, tuotantotekniikan professori, Kristianstadin yliopisto
  • Jan Gunnar Persson, konesuunnittelun professori, kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu
  • Jan-Olof Sperle, Kevytrakentamisen professori, kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu ja Uppsalan yliopisto, Sperle Consulting.

Vuoden 2014 Swedish Steel Prize myönnettiin valkovenäläiselle Belazille sen maailman suurimpaan maansiirtoajoneuvoon suunnittelemasta innovatiivisesta, uudesta akselijousituksesta ja pyörivistä laakereista.

Kilpailun säännöt ja hakemus löytyvät osoitteesta www.steelprize.com. Seuraa Twitterissä @steelprize nähdäksesi tapahtuman uusimmat päivitykset.

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä SSAB:n media- tai tapahtumatiimeihin:

Marie Elfstrand, johtaja, mediasuhteet ja PR, +46 8 45 45 734

Susanne Nordhqwist, johtaja, tapahtumat, +46 155 254 381

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com.