Tibnor ostaa Sanistålin teräsjakeluliiketoiminnan

SSAB:n tytäryhtiö Tibnor on sopinut ostavansa tanskalaiselta Sanistål A/S:ltä sen teräsjakeluliiketoiminnan. Sanistål on Tanskan toiseksi suurin teräsjakelija. Kauppa tukee SSAB:n strategista tavoitetta vahvistaa asemia pohjoismaisilla kotimarkkinoilla. Nyt ostettavan teräsjakeluliiketoiminnan liikevaihto oli noin 1,8 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2017. Kaupan oletetaan toteutuvan vuoden 2019 toisen neljänneksen alkupuolella ja se vaatii Tanskan kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

”Sanistålin teräsjakeluliiketoiminnan osto täydentää läsnäolomme Pohjoismaissa vahvistamalla selvästi asemaamme Tanskassa, jossa emme nykyisin ole niin näkyviä. Tibnorin ja Sanistålin tuotevalikoimat täydentävät hyvin toisiaan ja näemme merkittäviä synergiamahdollisuuksia”, toteaa Tibnorin toimitusjohtaja Mikael Nyquist.

SSAB:n strategiaan kuuluu johtajuus kotimarkkinoilla Pohjoismaissa. SSAB:n tytäryhtiö Tibnorilla on merkittävä rooli tämän aseman ylläpitämisessä. Tällä hetkellä teräsjakelukanava vastaa yli 50 %:sta Pohjoismaiden teräsmarkkinoista. Nyt sovittu kauppa vahvistaa Tibnorin asemaa selvästi Tanskassa. SSAB:lle teräsjakeluverkosto tarjoaa hyvän kanavan kasvattaa tuotteiden myyntiä ja tarjoaa suojaa myös toimialan syklisyydeltä.

Pohjoismaisen markina-aseman vahvistumisen ja käyttöpääoman tehokkaamman hyödyntämisen lisäksi SSAB ja Tibnor odottavat vuosittaisia noin 50 milj. Ruotsin kruunun synergiahyötyjä kolmen vuoden kuluessa. Kaupassa hankittavien omaisuuserien nettoarvo on noin 630 milj. Ruotsin kruunua. Kaupalla on välitön positiivinen vaikutus tulokseen ja kassavirtaan heti sen toteuduttua.

Kauppaan sisältyy Sanistålin moderni teräsjakelukeskus Taulovissa Tanskassa (42 000 m2), kolme muuta myyntitoimistoa Tanskassa ja myyntitoimisto Latviassa. Noin 130 hengen henkilöstö siirtyy kaupan mukana ns. vanhoina työntekijöinä.

Lisätietoja:
Sijoittajasuhteet:
Per Hillström, IR-johtaja, per.hillstrom@ssab.com, puh. +46 70 2952 912
Media:
Viktoria Karsberg, Head of Corporate Identity and Communications,
viktoria.karsberg@ssab.com, +46 8 4545 734
Kerstin Danasten, Acting Press Officer,kerstin.danasten@ssab.com, +46 72 222 78 29
.

Tämä suomenkielinen tiedote on käännös ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.