Klippo®-nurmenhoitokalenterin avulla nurmikko uuteen kukoistukseen

Kevään tullen huomio kiinnittyy puutarha-askareisiin. Monet haaveilevat pihasta, jota koristaa täydellinen ja hyvinvoiva nurmimatto. Ahkera työ ja Klippo®-nurmenhoitokalenterin vinkit auttavat saamaan kauniin ja rikkaruohottoman nurmikon.

Talven jälkeen on tärkeää antaa pihamaan kuivua kunnolla ennen puutarhatöihin ryhtymistä. Monet yrittävät epätoivoisesti estää sammalen ja rikkaruohojen ilmestymistä ryhtymällä pihatöihin liian aikaisin keväällä, vaikka tärkeintä on nurmikon lannoittaminen ja leikkaaminen oikein. Ruohonleikkuriin kannattaa siis tarttua vasta, kun ruoho on yli 5 cm pitkää. Normaalisti riittää, että nurmikko leikataan keväisin 1-2 kertaa viikossa. Kevään vaihtuessa kesään ruohon kasvu hidastuu, eikä nurmikkoa tarvitse leikata niin usein. Tärkeintä on nurmikon oikeanlainen kastelu kuivempien kausien aikana. Nurmikkoa kannattaa kastella iltaisin, jolloin kosteus haihtuu hitaammin. Nurmikon vehreyden kannalta on myös tärkeää, ettei sitä leikata koskaan 4 cm:ä lyhyemmäksi. Syksyllä pihamaa kannattaa haravoida hyvin ja siivota varisseet lehdet kompostiin, jottei ruoho tukehdu. Lehdet voidaan myös hienontaa silppuavan ruohonleikkurin avulla, jolloin leikkuujäte leviää nurmikolle ja toimii lisälannoitteen tavoin. Kauniin nurmikon aikaansaaminen edellyttää laadukasta ruohonleikkuria. Yhtä tärkeää on valita ruohonleikkuri vastaamaan käyttötarpeita, koska nurmikon huolto on silloin huomattavasti helpompaa. Myös ruohonleikkuri kaipaa huoltoa silloin tällöin. Puhdista ruohonleikkurin terät ja leikkuukotelo jokaisen käytön jälkeen, teroita terät aika ajoin ja pidä huolta ilmansuodattimen, sytytystulpan ja moottoriöljyn kunnosta. Klippolla on laaja valikoima ruohonleikkureita ja puutarhakoneita. Valikoimassa on sekä käsikäyttöisiä kelaleikkureita pienen pihan hoitoon että moottoroituja, kerääviä ruohonleikkureita isojen nurmialueiden hoitoon. Klippo®-tuotteita myyvät pienkonekaupan ammattiliikkeet. www.klippo.fi Klippo® on Klippon omistama tuotemerkki. Lisätietoa tuotteesta Satu Kontio, Oy Husqvarna Ab, p. 040 500 3876, s-posti: satu.kontio@husqvarna.fi Elina Lehtola, Star Public Relations, p. 050 356 4545, s-posti: elina.lehtola@starpr.fi Kuvat kuvapankista www.klippo.fi/node2855.aspx