Stockmann-konsernin myynti toukokuussa 2016

STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 13.6.2016 klo 13.00 EET

Stockmann-konsernin myynti laski toukokuussa 2,7 prosenttia ja oli 97,7 miljoonaa euroa jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla.

Stockmann Retailin myynti jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla laski 12,6 prosenttia. Myynti laski Suomessa 13,9 prosenttia, ja laskua oli kaikissa tavarataloissa. Helsingin keskustan tavaratalon uudistustyöt, jotka jatkuvat koko kesän ajan, vaikuttivat osaltaan myynnin laskuun. Baltian maissa myynti laski 3,9 prosenttia.

Lindexin myynti kasvoi 6,8 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein. Myynti kasvoi erityisesti päämarkkinoilla Ruotsissa ja Norjassa sekä Baltian maissa. Euromääräinen myynti ilman Venäjää kasvoi 4,8 prosenttia. Lindexin viimeiset Venäjän-myymälät lopetettiin toukokuun aikana.

Myynti (ilman arvonlisäveroa) toukokuussa

5/2016
Me
Muutos-%* 1-5/2016
Me
Muutos-%*
Stockmann Retail, Suomi 32,1 -13,9 183,4 -9,4
Stockmann Retail, ulkomaat 5,5 -3,9 34,6 -4,5
Stockmann Retail, yhteensä 37,5 -12,6 218,0 -8,6
Lindex, yhteensä 60,2 4,8 239,5 3,8
Konserni, Suomi, yhteensä 39,1 -11,4 209,9 -8,3
Konserni, ulkomaat, yhteensä 58,6 4,2 247,6 3,0
Stockmann-konserni, yhteensä* 97,7 -2,7 457,5 -2,5

*Jatkuvat tuote- ja liiketoiminta-alueet, eli luvut eivät sisällä Venäjän vähittäiskauppaa, Seppälää, Hobby Hallia, Stockmann Beautya, lentokenttämyymälää eivätkä tavaratalojen lopetettuja tuotealueita (elektroniikka, kirjat, urheiluvälineet, lelut ja lemmikkitarvikkeet).

Stockmannin kokonaismyynti oli 104,8 miljoonaa euroa toukokuussa 2016 sisältäen Hobby Hallin ja Lindexin Venäjän-myymälät. Toukokuussa 2015 myynti oli 126,7 miljoonaa euroa sisältäen myös Venäjän vähittäiskaupan ja lopetetut tuotealueet tavarataloissa.

Muutos-%: muutos verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Konsernin myyntiluvut sisältävät myymälöiden ja tavaratalojen tuotemyynnin ilman arvonlisäveroa. Luvut eivät sisällä muita liiketoiminnan tuottoja kuten vuokratuottoja tai palvelumaksuja.

Lauri Veijalainen, vt. toimitusjohtaja, puh. 09 121 5062
Nora Malin, viestintäjohtaja, puh. 09 121 3558