Ideat kasvavat puissa

Miten Suomi elää metsästä vuonna 2020? Sovelluskehityskilpailussa etsitään uusia tapoja yhdistää metsä ja moderni teknologia.

Suomessa on ainutlaatuiset metsävarat, puhdasta luontoa ja maailmanluokan teknistä osaamista. Uusiutuvien materiaalien yhtiö Stora Enso ja sähköisen liiketoiminnan asiantuntijatalo Sofokus päättivät yhdistää nämä asiat Metsä 2020 -kilpailussa. Metsä 2020 -sovelluskehityskilpailussa etsitään parasta tapaa metsän sekä modernin verkko- ja mobiilitekniikan yhteen liittämiseksi. Kilpailu on avoin kaikille yksityishenkilöille ja siihen voi osallistua joko yksin tai ryhmänä. Kilpailuaika on 10.1.–5.3.2017. Voittajien julkaisu ja palkintojenjakotilaisuus järjestetään 14.3.2017 Stora Enson Innovation Centressä Helsingissä. Kilpailun pääpalkintona on 4000 euroa parhaasta sovelluksesta ja 1000 euroa parhaasta sovelluskonseptista.

Ajatuksena on, että sovellus liittyy tavalla tai toisella metsään, oli sitten kyse virkistyskäytöstä, taloudellisesta hyödyntämisestä tai muusta metsien käytöstä. Sovellus voi olla mobiilisovellus, selainsovellus tai esimerkiksi tietokoneohjelma. ”Jos me suomalaiset voimme olla jossain ihan maailman huipulla, niin digitaaliteknologiat yhdistettynä ainutlaatuiseen luontoon ovat aika korkealla. Sofokus haluaa kannustaa luovuuteen ja inspiroida ihmisiä tällä kilpailulla, jotta saisimme yhdistettyä kovimmat luonnolliset voimavaramme”, kertoo sähköisen liiketoiminnan moniyrittäjä ja Sofokuksen perustaja Teemu Malinen.

Kilpailutöiden ideana on tuottaa toimiva sovellus tai sovelluskonsepti ihmisten, metsien tai metsäalan hyväksi. Tärkeintä on yhteinen nimittäjä: metsä. ”Suuri osa suomalaisista asuu kaupungeissa ja samalla entistä suurempi osa metsänomistajista etääntyy metsätilastaan, jolloin omassa metsässä ei välttämättä tule käytyä kovin usein. Digitaalisuus mahdollistaa sen, että metsänomistaminen ja metsien käyttö tulevat paljon lähemmäksi ihmisten arkea kuin, mitä ne ovat ne aiemmin olleet. Metsä 2020 on askel tähän suuntaan. Toivon, että tällä kilpailulla löydämme uusia näkökulmia metsien käyttämiseen, olivat ne sitten virkistykseen tai omistamiseen liittyviä”, sanoo Marko Kari, Stora Enso Metsän digitaalisten kanavien päällikkö.

Lisätietoja kilpailusta löydät osoitteesta www.metsa2020.fi

Lisätiedot medialle
Stora Enso, digitaalisten kanavien päällikkö Marko Kari, 040 350 5591, marko.kari@storaenso.com
Sofokus, toimitusjohtaja Teemu Malinen, 040 531 8012, teemu.malinen@sofokus.com