Stora Enso tuo VirtuaaliMetsän kaikille suomalaisille metsänomistajille

Stora Enso Metsä on kehittänyt VirtuaaliMetsä-sovelluksen, joka avaa jokaiselle suomalaiselle metsänomistajalle mahdollisuuden vierailla virtuaalisesti omassa metsässään. Sovellus yhdistää metsään liittyvää tietoa eri lähteistä ja helpottaa havainnollistamaan eri toimenpiteiden vaikutuksia metsässä.

Sovellus näyttää metsän ajantasaiset tiedot havainnollisesti ja helppokäyttöisesti kolmiulotteisen grafiikan ja peliteknologiaa hyödyntävän käyttöliittymän avulla.

”Olemme erittäin iloisia voidessamme esitellä suomalaisille metsänomistajille Stora Enson VirtuaaliMetsän, uuden digitaalisen työkalun, joka helpottaa metsänkäytön suunnittelua ajantasaisten tietojen ja kolmiulotteisen kuvituksen avulla. Sovelluksen avulla voit vierailla omassa metsässäsi vaikka kotisohvalta”, sanoo Janne Partanen, Stora Enso Metsän metsäjohtaja.

”Haluamme tarjota metsänomistajille erinomaista palvelua sekä henkilökohtaisesti että digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen, metsänomistajien omien tarpeiden mukaisesti. VirtuaaliMetsä-sovellus on alusta, jonka päälle rakennamme jatkossa lisää palveluja”, sanoo Janne Partanen.

Stora Enson VirtuaaliMetsä-sovellus yhdistää eri lähteistä ajantasaista dataa samaan tietomalliin. Se hyödyntää metsävaratietoja, eri kuvioiden tarkkoja tietoja esimerkiksi maapohjasta ja puustosta, sekä maanmittauslaitoksen laserkeilattua korkeusmallia. Jatkossa metsänomistaja voi sovelluksessa simuloida eri metsänhoitotoimenpiteitä ja niiden vaikutuksia omaan metsäänsä ja saa reaaliaikaisesti myös arvion toimenpiteiden taloudellisista vaikutuksista. Sovellus voi näyttää myös esimerkiksi dronella kuvattua tarkkaa kuviokohtaista tietoa.

Stora Enson VirtuaaliMetsä-sovelluksen toimivuutta ja ominaisuuksia testataan kevään aikana rajatulla joukolla metsänomistajilla ja syksyn aikana palvelu on tarjolla kaikille metsänomistajille. Sovellusta käytetään tietokoneella, älypuhelimella tai tabletilla. Sovelluksen käyttö edellyttää rekisteröitymistä Stora Enson eMetsä-palveluun.

Lisätietoja:

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso Metsä, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain yli 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enso Metsän palveluksessa on 500 henkilöä ja yli 85 korjuu-, kuljetus- ja metsäpalveluyrittäjää alihankkijoina. storaensometsa.fi