Käräjäoikeus hylkäsi yksityisten metsänomistajien kanteita koskien raakapuukauppoja vuosina 1997–2004

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 31.8.2017 klo 10.00

Helsingin käräjäoikeus antoi tänään tuomiot, joissa se hylkäsi kahdeksan yksityisen metsänomistajan Stora Enso Oyj:tä, Metsäliitto Osuuskuntaa ja UPM-Kymmene Oyj:tä vastaan nostamat vahingonkorvauskanteet. Kanteet perustuivat markkinaoikeuden päätöksessä 3.12.2009 todettuun raakapuumarkkinoiden kilpailunrajoitukseen.

Kanteiden mukaan yhtiöt olivat aiheuttaneet metsänomistajille vahinkoa markkinaoikeuden päätöksessä todetulla kilpailunrajoituksella. Metsänomistajien mukaan yhtiöt olivat maksaneet niille alihintaa raakapuukaupoissa vuosina 1997–2004.

Stora Enson näkemyksen mukaan käräjäoikeuden ratkaisu on oikea. Stora Enso kiistää aiheuttaneensa vahinkoa metsänomistajille.

Käräjäoikeus on ilmoittanut antavansa loput tuomiot ns. Suuri Savotta -ryhmään kuuluvien yksityisten metsänomistajien kanteiden osalta tämän vuoden loppuun mennessä. Suuri Savotta -ryhmän 486 metsänomistajan vaatimusten pääomamäärä on yhteensä noin 11,5 miljoonaa euroa, josta noin 1,9 miljoonaa euroa perustuu metsänomistajien ja Stora Enson välisiin puukauppasopimuksiin.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet