Stora Enso, UPM ja RETS Timber Oy raportoivat petosepäilyn Suomen viranomaisille

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 12.6.2014 klo 14.30

Suomen viranomaiset tutkivat petostapausta RETS Timber Oy:ssä. Myynti- ja jakeluyhtiö oli Stora Enson ja UPM:n yhteisomistuksessa, kun rikollinen toiminta havaittiin vuonna 2009. Sisäisen tarkastuksen jälkeen Stora Enso, UPM ja RETS Timber siirsivät tapauksen poliisitutkintaan.

Työntekijät, joita epäiltiin rikollisesta toiminnasta sekä asemansa väärinkäytöstä erotettiin yhtiön palveluksesta. Yhtiön sisäiset prosessit ja toimintatavat analysoitiin ja korjaavat toimenpiteet tehtiin. Vuonna 2012 Stora Enso hankki koko yhtiön omistukseensa. Syyttäjä tulee nostamaan syytteet lähitulevaisuudessa.

Stora Ensolla on nollatoleranssi petosten tai muiden laittomien toimien suhteen. Annamme täyden tukemme viranomaisten toiminnalle tapausta koskevassa tutkinnassa.

Lauri Peltola, identiteettijohtaja puh. 02046 21380

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 29 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli 10,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Lauri Peltola
identiteettijohtaja