Stora Enso ainoana suomalaisena yrityksenä Ethisphere Instituten maailman eettisimpien yritysten listalla

Stora Enso on Ethisphere Instituten vuoden 2013 maailman eettisimpien yritysten listalla. Ethispheren lista pohjautuu yritysten eettiseen johtamiseen, sääntöjen noudattamiseen ja yrityksen sosiaaliseen vastuuseen. Stora Enso valittiin listalle jo kuudetta kertaa peräkkäin. Se on tämän vuoden listan ainoa suomalainen yritys ja yksi listan viidestä pohjoismaisesta yrityksestä.

”Maailman eettisimpien yritysten listalle haki tänä vuonna enemmän yrityksiä kuin koskaan ennen. Eettinen toiminta on tärkeä osa monien näiden yritysten liiketoimintamalleja, mutta tämän lisäksi yhä useammat yritykset ovat proaktiivisia ja luovat uusia aloitteita, jotka laajentavat eettisiä ohjelmia ja toimintatapoja koko toimialalleen. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa koko teollisuudenalan kattavat eettiset yhdistykset”, sanoo Alex Brigham, Ethispheren toimitusjohtaja. ”Yritykset tämän vuoden listalla ymmärtävät korrelaation eettisen toiminnan ja parantuneen tuloskehityksen välillä.”

Tämän vuoden ennätyksellinen hakemusten määrä kertoo sekä maailman eettisimpien yritysten listan kasvavasta arvostuksesta sidosryhmien parissa että yritysten halusta tulla tunnustetuksi rehellisyydestään ja eettisistä toimintatavoistaan. Tämän vuoden lista on laajin sitten sen aloitusvuoden 2007.

”On hienoa saada tämä tunnustus tänäkin vuonna. Sitoutuneisuutemme maailmanlaajuiseen vastuullisuuteen ja eettiseen liiketoimintaan vahvistuu edelleen, kun yrityksen hallitus muodostaa vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan yhtiökokouksen jälkeen huhtikuussa”, sanoo Stora Enson maailmanlaajuisen vastuullisuuden johtaja Terhi Koipijärvi.

Ethisphere analysoi ja tutki syvällisesti yrityksiä yli sadasta maasta ja 36 toimialalta. Maailman eettisimpien yritysten listauksen tutkimusmenetelmiin kuuluu selvittää yrityksen eettinen koodisto, mahdollinen lakien ja sääntöjen rikkomushistoria, investoinnit innovaatioihin ja kestäviin liiketoimintakäytäntöihin, yrityskansalaisuuden parantamiseksi suunnitellut toimenpiteet sekä yritysjohtajien, toimialan muiden toimijoiden, toimittajien ja asiakkaiden suositukset.

Maailman vuoden 2013 eettisimpien yritysten lista kokonaisuudessaan ja sen tutkimusmenetelmät ovat luettavissa osoitteessa http://ethisphere.com/wme.

Terhi Koipijärvi, maailmanlaajuisen vastuullisuuden johtaja, puh. 02046 21347

www.storaenso.com/globalresponsibility

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.