Stora Enso allekirjoittaa 150 miljoonan euron lainasopimuksen

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.12.2011 klo 17.15

Stora Enso on allekirjoittanut Euroopan investointipankin (EIP) kanssa 150 milj. euron lainasopimuksen käytettäväksi uuden aaltopahvin raaka-ainetta tuottavan koneen investointihankkeeseen Ostrołękassa Puolassa. Laina erääntyy vuonna 2023.

“Yhteistyömme EIP:n kanssa on hyvää ja olemme tyytyväisiä EIP:n tuesta strategisesti tärkeihin investointeihimme. Ostrołękan investointi tulee vahvistamaan aaltopahviliiketoimintamme kilpailuasemaa Keski- ja Itä-Euroopan kasvumarkkinoilla, ja on yksi askel lisää yhtiömme kestävän ja kannattavan kasvun rakentamisessa. Modernia tuotetta valmistava, kapasiteetiltaan entistä suurempi aaltopahvin raaka-ainetta tuottava kone uudistaa Stora Enson tuotevalikoimaa ja parantaa samalla yhtiön kokonaiskustannusrakennetta kierrätyskuidusta valmistettavan, kevyemmän aaltopahvin raaka-aineen saatavuuden tehostuessa”, sanoo Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja Mats Nordlander.

Päähankinnat Ostrołękan projektiin on tehty ja rakennustyöt etenevät suunnitelmien mukaisesti. 285 miljoonan euron investointiprojektin aaltopahvin raaka-ainetta tuottavaan koneeseen Ostrołękassa arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä 11.1.2011 ilmoitetun mukaisesti.

Jyrki Tammivuori, konsernin rahoitusjohtaja, p. 02046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.