Stora Enso esittelee vastuullista puurakentamista Porin SuomiAreenalla

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 15.6.2018 klo 9.30

Stora Enso rakentaa massiivipuuelementeistä paviljongin yhteiskunnalliseen keskustelutapahtumaan SuomiAreenaan. Arkkitehti Marco Casagranden suunnittelema paviljonki esittelee nopeita ja vastuullisia puurakentamisen ratkaisuja.

”Me Stora Ensossa haluamme edistää uusiutuvien materiaalien käyttöä ja näyttää, miten vastuullinen rakennusmateriaali mahdollistaa arkkitehtonisesti näyttävän rakentamisen. On upeaa esitellä rakennusta, joka on uusiutuva, uudelleenkäytettävä ja sitoo elinkaarensa ajan hiiltä”, sanoo Jari Suominen, Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja.

”Puurakentamisen konseptimme yhdistettynä massiivipuisiin CLT- ja LVL-elementteihin mahdollistavat nopean rakentamisen vähentäen huomattavasti rakennusjätettä. SuomiAreenalle rakennettavassa Stora Enso -paviljongissa nähtävät materiaalit soveltuvat hyvin myös puisten kerrostalojen rakentamiseen. Stora Enson massiivipuuelementtejä hyödynnetään esimerkiksi parhaillaan rakenteilla olevassa Suomen korkeimmassa puukerrostalossa Lighthouse Joensuussa.”

Uusiutuva ja uudelleenkäytettävä paviljonki
Stora Enso -paviljongissa käytetään sekä ristiinliimattua puuta (CLT) että LVL-viilupuuelementtejä. SuomiAreenan jälkeen paviljonki siirretään elementteinä Itävallan Seefeldiin, jossa sitä käytetään vuoden 2019 hiihdon MM-kisoissa. Uusiutuvien materiaalien yhtiö Stora Enso on Seefeldin MM-hiihtojen pääyhteistyökumppani.

”Massiivipuulevyistä rakentaminen on nopeaa, ympäristöystävällistä ja lähes äänetöntä. Lisäksi rakennuksia voidaan tehdä paikkoihin, jonne betonilla ei pääse. Puu painaa viisi kertaa vähemmän kuin teräsbetoni, mikä tarkoittaa kevyitä perustuksia ja rakentamista vaikkapa jokien tulvatasangoille tai muille vanhoilla tavoilla rakentamatta jääneille alueille. Puuelementeistä voidaan tehdä lähes minkälaisia rakennuksia vain omakotitaloista pilvenpiirtäjiin, tai vaikka kokonaisia kaupunkeja. Rakentaminen perustuu metsien uusiutuvaan kasvuprosessiin”, sanoo arkkitehti Marco Casagrande.

Stora Enso -paviljonki rakennetaan maanantaina 16. heinäkuuta Antinkatu 13. kohdalle Porin Kauppatorille. Rakennuksen asentamisesta vastaa Jyrki Huttunen, Puurakentajat.fi. Yleisö voi tutustua rakennukseen keskiviikkona 18. ja torstaina 19. heinäkuuta. Stora Enso -paviljongin kalustuksessa käytetään Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijoiden suunnittelemia aaltopahvisia Rehome-väliaikaiskalusteita. Paviljonki puretaan perjantaina 20. heinäkuuta.

Stora Enso mukana #Turvallisuustehtävä-keskustelussa
Stora Enso osallistuu SuomiAreenalla torstaina 19.7. Puuvillan lavalla klo 13.00 järjestettävään keskustelutilaisuuteen ’#Turvallisuustehtävä: riittääkö osaaminen kotona ja työpaikalla?’. Stora Enson maajohtaja Seppo Parvi on mukana keskustelemassa turvallisuusosaamisesta ja sen vahvistamisesta.

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, joka järjestetään 16.20.7.2018 Porissa. Vuonna 2017 Stora Enso rakensi SuomiAreenaan LVL-viilupuisen Aika-lavan yhdessä Aalto-yliopiston kanssa.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Kuvat:
Havainnekuvan Stora Enso -paviljongista voi ladata journalistiseen käyttöön. Havainnekuva on laadittu luonnosten pohjalta eikä välttämättä vastaa täysin lopullista ulkonäköä ja rakennetta.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet