• Stora Enso Oyj/

Stora Enso investoi 285 miljoonaa euroa uuteen aaltopahvin raaka-ainetta tuottavaan koneeseen Puolan Ostrolekassa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.1.2011 klo 11.00

Stora Enso vahvistaa johtavaa markkina-asemaansa aaltopahvipakkauksissa Keski- ja Itä-Euroopan kasvumarkkinoilla uudistamalla aaltopahvin raaka-aineen tuotantokapasiteettia Ostrołękan tehtaalla Puolassa. 285 miljoonan euron investoinnin arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Modernia tuotetta valmistava, kapasiteetiltaan suurempi kone uudistaa Stora Enson tuotevalikoimaa japarantaa samalla yhtiön kokonaiskustannusrakennetta kierrätyskuidusta valmistettavan, kevyemmän aaltopahvin raaka-aineen saatavuuden tehostuessa. Yhtiö suunnittelee myös sulkevansa aaltopahvin raaka-ainetta valmistavan paperikone 2:n Ostrołękassa uuden koneen käynnistymisen yhteydessä.

”Aaltopahviliiketoimintamme kilpailuaseman vahvistaminen Keski- ja Itä-Euroopan kasvumarkkinoilla on tärkeä osa kasvustrategiaamme. Ostrołękaan tehtävä investointi on jälleen yksi konkreettinen askel yhtiömme kestävän ja kannattavan kasvun rakentamisessa”, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen.

”Modernien ja kevyiden aaltopahvipakkausten kysyntä kasvaa nopeasti asiakkaidemme keskuudessa. Investointi tukee tavoitettamme tarjota uusia pakkausratkaisuja asiakkaiden vaativiin tarpeisiin”, sanoo Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja Mats Nordlander.

“Kierrätyskuitu on hallitseva aaltopahvin perusraaka-aine, ja sen merkitys kasvaa entisestään syrjäyttäen ensikuidun käyttöä. Keski- ja Itä-Euroopan kuljetuspakkausmarkkinat ovat olleet kasvussa ja jatkavat kasvuaan yli 5 prosenttia vuodessa. Toteutettava investointi tukee Stora Enson kasvua, parantaa merkittävästi yhtiön teollisuuspakkaukset-segmentin kilpailukykyä sekä kasvattaa aaltopahvin raaka-aineen omavaraisuusastetta 35 prosentista 60 prosenttiin. Integroitu kierrätyskuidun keräysverkostomme Puolassa, juuri valmistunut tehokas voimalaitos sekä aaltopahvin raaka-ainetta tuottava uusi huipputason kone tekevät Ostrołękasta sekä kustannuksiltaan että tuotetarjonnaltaan Euroopan edelläkävijän”, kertoo Nordlander.

Stora Enson aaltopahvipakkausten tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa kuljetus- ja kulutuspakkaukset, pakkausten suunnittelu sekä pakkauskoneiden suunnittelu ja toimitus. Yhtiön Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Puolassa, Unkarissa ja Baltian maissa sijaitsevien 20 aaltopahvipakkaustehtaan vuosikapasiteetti on yhteensä 1,3 miljardia m2 aaltopahvia. Tehtaat käyttivät vuonna 2010 yhteensä noin 560 000 tonnia aaltopahvin raaka-ainetta.

Stora Enson teollisuuspakkaukset-segmenttiin kuuluvan Ostrołękan tehtaan vuosittainen kapasiteetti on tällä hetkellä 270 000 tonnia aaltopahvin raaka-ainetta ja voimapaperia. Nyt rakennettavan uuden koneen vuosikapasiteetti tulee olemaan 455 000 tonnia. Paperikone 2:n vuosikapasiteetti on 85 000 tonnia aaltopahvin raaka-ainetta.

Mats Nordlander, Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja, p. +46 1046 72703
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380

LEHDISTÖTILAISUUS TUKHOLMASSA
Aika:              12.00 paikallista aikaa tänään (13.00 EET)
Paikka:           Stora Enso Oyj
Osoite:           World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 C, Tukholma, p. +46 1046 46000
Isännät:          Jouko Karvinen, toimitusjohtaja
                       Mats Nordlander, Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja

Tilaisuus pidetään englanniksi. Kysymyksiä voi esittää Jouko Karviselle ja Mats Nordlanderille esityksen jälkeen.

Lehdistötilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen osoitteeseen jonas.nordlund@storaenso.com

PUHELINKONFERENSSI ANALYYTIKOILLE
Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja Mats Nordlander sekä sijoittajasuhdejohtaja Ulla Paajanen-Sainio isännöivät tänään klo 12.00 Suomen aikaa puhelinkonferenssin, jota voi seurata myös verkkolähetyksenä (webcast).

Yhteystiedot puhelinkonferenssiin:
+358 (0)9 2319 4345          Suomi
+44 (0)20 7138 0826          Iso-Britannia
+46 (0)8 5051 3641            Ruotsi
Koodi:                                 8694971

Linkki verkkolähetykseen (webcast) löytyy osoitteesta http://www.storaenso.com/investors

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet.Stora Enso on toimialansa vastuullisin yhtiö, joka tarjoaa asiakkaille uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteet tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 27 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2009 oli 8,9 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.