Stora Enso investoi biokomposiittirakeisiin Hylten tehtaalla

Stora Enso investoi 12 miljoonaa euroa uuteen biokomposiittirakeiden tuotantolinjaan Hylten tehtaalla Ruotsissa. Biokomposiittirakeiden ansiosta iso osa muovista valmistettavien tuotteiden uusiutumattomista materiaaleista voidaan jatkossa korvata uusiutuvalla puumateriaalilla. Tuotannon on määrä alkaa vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana. Tuotantolinjan vuotuinen kapasiteetti on noin 15 000 tonnia. Uudenlainen tuotanto ja tuotantolinja saavuttaa täyden kapasiteetin arviolta 2–3 vuoden kuluttua käynnistymisestä.

”Investointi on osa Stora Enson muutosta uusiutuvien materiaalien yhtiöksi ja osoitus siitä, että meillä on resursseja tarjota innovatiivinen ja kestävä vaihtoehto muoville. Uusi biokomposiittilinja antaa meille erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää kasvupotentiaalia, jota ilmaston ja ympäristön kannalta kestävämpien materiaalien kysyntä tuo”, sanoo Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen.

Stora Enso valitsi tuotantolinjan sijoituspaikaksi Hylten, koska tehdas tarjoaa sopivan infrastruktuurin, paikallisen raaka-aineen ja erittäin osaavat työntekijät. Arvioitu työllistävä vaikutus Hylten tehtaalla on 20 kokopäiväistä työpaikkaa.

Valmistuttuaan investointi kasvattaa Stora Enson Wood Products -divisioonan vuosittaista liikevaihtoa noin 25 milj. eurolla sekä ylittää divisioonan kannattavuustavoitteen, 18 prosentin operatiivisen sidotun pääoman tuoton (operatiivinen ROOC). Biokomposiittiliiketoiminta kuuluu Wood Products -divisioonaan.

Puukuitua, polymeerejä ja lisäaineita sisältäviä biokomposiittirakeita voidaan käyttää raaka-aineena puriste- ja ekstruusiotuotannossa. Materiaalista voidaan tehdä tuotteita, jotka on perinteisesti valmistettu kokonaan muovista. Se soveltuu esimerkiksi monenlaisiin kuluttajatuotteisiin (tiskiharjat, kulhot jne.) ja teollisuuden käyttökohteisiin, kuten kuormalavoihin ja lasikuituvahvisteisiin kantaviin rakenteisiin.

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 544 3491

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteenamme on korvata fossiilipohjaiset materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet