Stora Enso ja Aalto-yliopisto rakentavat Aika-lavan SuomiAreenaan

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 24.5.2017 klo 6.00

Aalto-yliopisto ja Stora Enso päättivät rakentaa Suomea yhdessä. Yhteistyöstä syntyy Aika-lava SuomiAreenaan, Poriin, Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi.  Lavan rungon muodostavat viisikymmentä viilupuukehää, joiden sata jalkaa symboloivat Suomen itsenäisyyden aikaa.

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen opiskelijat saivat sadan tunnin haasteen suunnitella lavan Stora Enson LVL-viilupuusta. Suunnitelmasta haluttiin arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja oivaltava kokonaisuus, joka täyttää SuomiAreena-tapahtuman tekniset vaatimukset. Ideakilpailun voittivat maisema-arkkitehtuurin opiskelijat Antti Hannula ja Antti Rantamäki.

”Me Stora Ensossa haluamme edistää uusiutuvien materiaalien käyttöä ja näyttää mihin puu pystyy. Olemme suunnitelleet ja osallistuneet useisiin tapahtumiin juhlistaaksemme satavuotiasta Suomea, ja SuomiAreenassa olemme mukana kertomassa puurakentamisen mahdollisuuksista sekä muista uusiutuvista ratkaisuistamme. Tämä Aika-lava toteutetaan juhlavuoden hengessä yhdessä Aalto-yliopiston kanssa käyttämällä korkeatasoista suomalaista puumateriaalia sekä suunnittelu- ja työstöosaamista”, sanoo Seppo Parvi, Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja.

”Koulutamme Aalto-yliopistossa muutoksentekijöitä, jotka pystyvät näkemään ja yhdistämään tiedettä, taidetta ja taloutta uudella tavalla. Aalto arvioitiin juuri maailman 55 innovatiivisimman nousevan yliopiston joukkoon, ja se on tiiviisti yhteydessä yritysten ja muun yhteiskunnan kanssa. Tämä SuomiAreenalle rakennettava Aika-lava on merkkiteos, joka ilmentää arvojamme ja tapaamme toimia”, kertoo Eero Eloranta, Aalto-yliopiston opetuksen vararehtori.

”Aika-lava tulee olemaan yksi SuomiAreena-viikon helmistä. Lavalla on luvassa kaikkea muuta paitsi perinteisiä paneelikeskustelua. Viikon aikana lavalla nähdään kokkausta, innovaatioita, pitchausta, hackathoneja sekä kavalkadi Suomi100:n mielenkiintoisimpia projekteja”, sanoo Mari Haavisto, SuomiAreenan vastaava tuottaja.

Aika-lavan pinta-ala on 285 neliömetriä ja sen katsomo-osassa on 150 istumapaikkaa. Lavan rakennusmateriaalina on Stora Enson rakenteellisesti luja LVL-viilupuu, jota valmistetaan Varkaudessa. Lavan katteena on käytetty valoa läpäisevää Vitrean profiililasia.

Aika-lava rakennetaan SuomiAreenan (10.‒14.7.2017) ajaksi hotelli Sokos Hotel Vaakunan edustalle osoitteeseen Gallen-Kallelankatu 7, Pori. Tapahtuman päätyttyä Aika-lava siirretään Aalto-yliopiston kampukselle Espoon Otaniemeen elävän kampuksen keskustaan rikastuttamaan niin opiskelija- kuin muutakin elämää.

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, Stora Enso, p. 040 544 3491
Sirkku Linna, kehitysjohtaja, Aalto-yliopisto, p. 0400 515 346
Mari Haavisto, vastaava tuottaja, SuomiAreena, p. 050 395 6135

Kuvia:

Havainnekuvia Aika-lavasta voi ladata journalistiseen käyttöön. Havainnekuvat on laadittu luonnosten pohjalta eivätkä välttämättä vastaa täysin lopullista ulkonäköä ja rakennetta: http://bmt.storaenso.com/l/MnXkm9PXc6Bn

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Tulevaisuuden tekijät Aalto-yliopistosta. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide ovat yhdessä tekniikan ja talouden kanssa. Olemme sitoutuneet tunnistamaan ja ratkaisemaan suuria yhteiskunnallisia haasteita ja rakentamaan innovatiivista tulevaisuutta. Aalto-yliopistossa on 11 000 opiskelijaa ja yli 400 professoria. Kampuksemme sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.

Liisa Nyyssönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet