Stora Enso julkisti Accelerator-ohjelmansa startupit

STORA ENSO OYJ:N LEHDISTÖTIEDOTE 14.6.2017 klo 9.00

Stora Enso on valinnut kuusi startup-yritystä, jotka pääsevät mukaan Stora Enson, Aalto University Developing Entrepreneurshipin (Aalto ENT) ja yrityskiihdyttämö Verticalin yhteiseen Accelerator-ohjelmaan.

Accelerator-ohjelma on johtamiskoulutuksen ja startup-kiihdyttämön yhdistelmä, joka toteutetaan yhdessä Verticalin ja Aalto ENT:in kanssa. Ohjelmaan haettiin maailmanlaajuisesti startup-yrityksiä joiden liikeideat liittyivät erityisesti älykkäisiin tehtaisiin, toimitusketjun seurantaan ja jäljitykseen, asiakaskokemukseen tai johonkin uusiutuviin materiaaleihin perustuvaan toimintaan.

Ohjelmaan tuli yli 120 hakemusta, ja tiukkaan valintaprosessiin sisältyi muun muassa oman idean esitteleminen Stora Enson johtoryhmälle. Mukana oli esimerkiksi suurten tietoaineistojen hallintaan, analytiikkaan, esineiden internetiin, toimitusketjun optimointiin sekä turvallisuuteen liittyviä ideoita, jotka voisivat tukea Stora Enson muutosprosessia. Accelerator-ohjelmaan valittiin seuraavat startupit:

- Sulapac (sulapac.com)
- Top Data Science (topdatascience.com)
- Collective Crunch (collectivecrunch.com)
- Trä Kronor (trakronor.com)
- LOOP by Circology (loop-hub.co.uk)
- Drvr (drvr.co)

Lopullisessa valinnassa painoivat startup-yritysten kyky ajatella asioita laajemmin sekä niiden liikeideoiden soveltuvuus Stora Enson tarpeisiin.

Accelerator-ohjelma yhdistää johdon kehittämiseen yhteistyön ja kumppanuuden startup-yritysten kanssa. Ohjelmassa mukana olevat 18 Stora Enson työntekijää saavat liikkeenjohdon koulutuksen ohella tilaisuuden tehdä yhteistyötä startupien kanssa ja osallistua niiden liiketoiminnan kehittämiseen. Startupit puolestaan pääsevät hyödyntämään Stora Enson resursseja ja osallistumaan Verticalin maailmanlaajuista tunnustusta saaneeseen, neljä kuukautta kestävään ohjelmaan. Lisäksi ne saavat neljäksi kuukaudeksi käyttöönsä ilmaisen työtilan Euroopan suurimpiin kuuluvassa startup-keskittymässä, Maria 0-1:ssä Helsingissä.

”Accelerator-ohjelma on hyvä tapa kehittää ja vahvistaa osaamista, jota Stora Enso muutosmatkaansa tarvitsee. Saamme uutta tietämystä ja pääsemme opettelemaan yrittäjämäistä ajattelutapaa ja työskentelyä. Tavoitteenamme on Stora Enson ja startupien välinen ajatustenvaihto, ja toivomme myös ohjelmaan osallistuvista yrityksistä tulevan pitkäaikaisia kumppaneitamme”, toteaa Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.

Accelerator-ohjelma
Accelerator-ohjelmaan haettiin startup-yrityksiä, joilla on markkinoita muuttavia innovaatioita digitalisaatiossa, esineiden internetissä, suurten tietoaineistojen hallinnassa, analytiikassa, toimitusketjussa, keinoälyssä, virtuaalitodellisuudessa, robotiikassa tai jollakin muulla osa-alueella – innovaatioita, jotka voisivat vauhdittaa muutostamme johtavaksi uusiutuvien materiaalien yhtiöksi. Valitsimme ohjelmaan kuusi innovatiivista ja ketterää startup-yritystä, joiden toivomme lisäävän ymmärrystämme uusista teknologioista ja markkinatrendeistä. Kaikki valitut startupit toimivat Stora Ensolle strategisesti tärkeillä aloilla. Accelerator tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kehittää toimintaansa yhdessä Stora Enson työntekijöiden kanssa ja osallistua ohjelmaan. Mukaan valituista startupeista voi tulevaisuudessa tulla Stora Enson yhteistyökumppaneita tai toimittajia. http://www.storaenso.com/about/accelerator

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteenamme on korvata fossiilipohjaiset materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com