Stora Enso laski onnistuneesti liikkeelle kaksi joukkovelkakirjalainaa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.8.2015 klo 9.00

Stora Enso on laskenut onnistuneesti liikkeelle kaksi joukkovelkakirjalainaa osana EMTN (Euro Medium Term Note) -lainaohjelmaansa. 125 milj. euron kymmenvuotisen lainan kuponkikorko on Euribor + 2,25 %. Toisen, 25 milj. euron kaksitoistavuotisen lainan kuponkikorko on Euribor + 2,35 %. Lainoihin ei liity finanssikovenantteja. SEK (AB Svensk Exportkredit) toimi liikkeellelaskun pääjärjestäjänä.

Lainat pidentävät Stora Enson lainojen keskimaturiteettia, koska yhtiö maksaa samalla takaisin jäljellä olevat 190 milj. euroa vuonna 2009 liikkeeseenlasketusta joukkovelkakirjalainasta, jonka kuponkikorko oli Euribor + 4,21 % ja joka olisi erääntynyt vuonna 2016. Lainatapahtumien kokonaiskulu on noin 5 milj. euroa, joka kirjataan rahoituseriin vuoden 2015 kolmannen neljänneksen tuloksessa.

Stora Enso käyttää uusia lainoja toimintojensa rahoittamiseen Ruotsissa, jossa yhtiön palveluksessa on noin 5 000 henkilöä. Yhtiöllä on Ruotsissa viisi paperi- ja kartonkitehdasta, sellutehdas ja kaksi sahaa. Lisäksi Tukholmaan avattiin tänä vuonna biomateriaalien tutkimukseen, sovelluksiin, kehitykseen ja strategiseen markkinointiin keskittyvä innovaatiokeskus.

”Meillä on hyvä ja pitkä yhteistyö SEK:in kanssa. Olemme tyytyväisiä, että tämän sopimuksen myötä SEK tukee Ruotsin toimintojemme rahoittamista. Lainaehdot ovat kilpailukykyiset ja lainan ansiosta voimme pidentää maturiteettiprofiiliamme tehokkaasti”, sanoo toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.

Seppo Parvi, talousjohtaja, puh. 02046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 02046 21242

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 27 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. www.storaenso.com

Seppo Parvi, talousjohtaja, puh. 02046 21205