• Stora Enso Oyj/

Stora Enso pyrkii muuntamaan Varkauden tehtaan hienopaperikoneen aaltopahvin raaka-ainetta tuottavaksi koneeksi

Stora Enso on päättänyt aloittaa kannattavuustutkimuksen pyrkimyksenään muuntaa Varkauden tehtaan hienopaperikone tuottamaan ensikuituun pohjautuvaa aaltopahvin raaka-ainetta. Äskettäin valmistuneen alustavan kannattavuustutkimuksen tulokset puoltavat prosessin jatkamista. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida aaltopahvin raaka-aineen valmistamisen kannattavuutta Varkauden tehtaalla, ja se arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Voimme hyödyntää tässä kahta markkinavoimaa. Globaalisti paperin kysyntä vähenee, mutta toisaalta kartongin kysyntä kasvaa. Nyt meillä on mahdollisuus kasvaa aaltopahvin raaka-ainemarkkinoilla siten, että investointikustannus on kilpailukykyinen”, sanoo Packaging Solutions -liiketoimintayksikön johtaja Hannu Alalauri.

Jos kannattavuustutkimuksen päätökseen saamisen jälkeen päätetään tehdä investointi, koneen muuntamisen investointikustannusten arvioidaan olevan 80–100 milj. euron tasolla ja linjassa Stora Enson investointikriteerien kanssa. Mahdollisuus olemassa olevan laitekapasiteetin hyödyntämiseen muokkaamalla vanhasta uusi tuotantolinja on osa Stora Enson muutosmatkaa arvoa tuottavaksi kasvumarkkinoihin keskittyväksi uusiutuvien materiaalien yritykseksi.

Aaltopahvin raaka-aine on Stora Ensolle tärkeä kasvumarkkina. Olemme jo investoineet 280 miljoonaa euroa kierrätyspaperipohjaista aaltopahvin raaka-ainetta valmistavaan tehtaaseen Puolan Ostrołękassa ja nyt arvioimme seuraavaa askelta ensikuituun pohjautuvissa pakkauslaaduissa”, Hannu Alalauri sanoo.

260 henkilöä työllistävällä Varkauden tehtaalla on yksi paperikone, jonka vuosikapasiteetti on 285 000 tonnia päällystämätöntä hienopaperia. Aaltopahvin raaka-ainetta valmistavan koneen potentiaalinen kapasiteetti olisi noin 350 000 tonnia vuodessa.

Mats Nordlander, Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen johtaja, p. +46 1046 72703
Juha Vanhainen, Printing and Reading -liiketoiminta-alueen johtaja, p. 020 46 21343
Hannu Alalauri, Packaging Solutions -liiketoimintayksikön johtaja, Stora Enso Renewable Packaging,

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767
Tommy Borglund, Stora Enso Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen viestintäjohtaja, p. +46 1046 71709

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.