Stora Enso saattoi loppuun Barcelonan tehtaan ja Komáromin pakkaustehtaan myynnin

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 2.10.2015 klo 9.00

Barcelonan tehdas

Stora Enso on saanut päätökseen 27. heinäkuuta 2015 ilmoitetun kierrätyskuitupohjaista kartonkia valmistavan Barcelonan tehtaan myymisen yksityiselle osakerahasto Quantumille. Myynti liittyy Stora Enson strategiaan keskittää kuluttajapakkausten tarjonta ensikuitupohjaisiin tuotteisiin.

Käteiskauppahinta osakkeiden myynnistä on 10 milj. euroa riippuen tavanmukaisista tarkennuksista kaupantekopäivänä. Kaupalla ei ole olennaista vaikutusta tuloslaskelmaan.

Vuoden 2014 lukujen perusteella kaupan odotetaan pienentävän Stora Enson vuotuista liikevaihtoa 117 milj. euroa ja vähentävän vuotuista kartongintuotantokapasiteettia noin 195 000 tonnia vuoden 2015 viimeisestä neljänneksestä lähtien. Kaupalla ei ole olennaista vaikutusta Stora Enson operatiiviseen liiketulokseen ja kassavirtaan tästä eteenpäin ja se parantaa hieman operatiivista liiketulosprosenttia ja operatiivista käyttökateprosenttia. Barcelonan tehtaalla työskentelee noin 220 ihmistä ja se kuului Consumer Boards -divisioonaan.

Komáromin pakkaustehdas

Stora Enso on lisäksi saanut päätökseen 31. elokuuta 2015 ilmoitetun Unkarin Komáromissa sijaitsevan offset-painomenetelmää käyttävän mikroaaltopahvitehtaansa belgialaiselle pakkausyritykselle Van Genechten Packaging International S.A.:lle.

Käteiskauppahinta osakkeiden myynnistä on 13 milj. euroa riippuen tavanmukaisista tarkennuksista kaupantekopäivänä. Kaupalla ei ole olennaista vaikutusta tuloslaskelmaan.

Vuoden 2014 lukujen perusteella kaupan odotetaan pienentävän Stora Enson vuotuista liikevaihtoa 14 milj. euroa ja vähentävän vuotuista aaltopahvintuotantokapasiteettia noin 15 milj. neliömetriä vuoden 2015 viimeisestä neljänneksestä lähtien. Komáromin tehtaalla työskentelee noin 90 ihmistä ja se kuului Packaging Solutions -divisioonaan.

Ulrika Lilja, viestintäjohtaja, p. +46 72 221 9228
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. +358 40 763 8767

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 27 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. www.storaenso.com

Ulrika Lilja, viestintäjohtaja, p. +46 72 221 9228