Stora Enso sulkee Suzhoun paperitehtaan ja myy tehtaan maa-alueen Kiinassa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 6.6.2016 klo 9.00

Stora Enso on sopinut myyvänsä Suzhoun tehtaansa Kiinassa Suzhoun kaupungin National New & Hi-tech Industrial Development (SND) -erityistalousalueen paikallishallinnolle. Tehdasalueen maankäyttöoikeudet ja rakennukset kuuluvat kauppaan. Tehdas on toiminut 20 vuotta, jonka aikana Suzhoun kaupunki on kasvanut tehtaan ympärille. Teollisuustoiminnan jatkaminen ja kehittäminen tehtaan nykyisellä sijainnilla on vaikeaa. Myynnistä saatava käteiskauppahinta on noin 240 miljoonaa euroa.

Liiketuloksessa esitettävä myyntivoitto on noin 180 miljoonaa euroa, josta 26 miljoonaa euroa esitetään kertaluonteisena eränä Stora Enson vuoden 2016 toisen neljänneksen tuloksessa ja 154 miljoonaa euroa arviolta vuoden 2016 viimeisen neljänneksen tuloksessa. Nettomyyntivoitto sisältäen sulkemiseen liittyvät kulut verojen jälkeen on noin 150 miljoonaa euroa.

Tuotannon on suunniteltu päättyvän kesäkuun 2016 aikana ja kauppa saataneen päätökseen vuoden 2016 viimeisen neljänneksen aikana. Tehtaan operatiivinen kannattavuus on lähellä nollaa, joten kaupalla ei ole olennaista vaikutusta Stora Enson operatiiviseen liiketulokseen tästä eteenpäin.

“Suzhoun tehdas on arvostettu korkealaatuisen paperin tuottaja, jolla on vakiintunut asiakaskunta. Tehtaalla on kuitenkin vain yksi paperikone, joka ei enää ole kilpailukykyinen suurempien tehtaiden tultua Kiinan markkinoille. Tehtaan sijainti keskellä suurta kaupunkia ei ole ihanteellinen paperin tuotantoon”, Stora Enson Paper-divisioonan johtaja Kati ter Horst sanoo.

Vuoden 2015 lukujen perusteella kaupan odotetaan pienentävän Stora Enson vuotuista liikevaihtoa noin 126 miljoonaa euroa ja päällystetyn hienopaperin vuosituotantoa noin 240 000 tonnia. Suzhoun tehdas työllistää tällä hetkellä noin 500 henkilöä, joita tullaan tukemaan uusien työmahdollisuuksien löytämisessä.

Lisätietoa ostajasta

SND on Suzhoun kaupunginhallinnon osa, joka vastaa Suzhoun New & Hi-tech Industrial Development -erityistalousalueesta. SND perustettiin vuonna 1992. Suzhoussa on noin 11 miljoonaa asukasta ja kaupunki sijaitsee Shanghain länsipuolella. SND suunnittelee muuttavansa tehdasalueen teollisesta käytöstä muuhun käyttöön.

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Paper-divisioona ja Suomen mediasuhteet, puh. 040 544 3491

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 02046 21242

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen
viestintäjohtaja