Stora Enso toimittaa uusiutuvat massiivipuuelementit Lapinmäen päiväkotiin Helsingissä

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 17.7.2018 klo 7.00

Helsingissä sijaitseva Lapinmäen päiväkoti tulee olemaan ensimmäinen Stora Enson uusiutuvasta massiivipuusta rakennettu päiväkotirakennus Suomessa. Ristiinliimatusta puusta (CLT) rakennettavaan päiväkotiin valittiin vastuullinen, uusiutuva rakennusmateriaali.

”Tänään voimme rakentaa täysin uusiutuvasta raaka-aineesta korkeampia, kestävämpiä ja kevyempiä rakennuksia kuin koskaan aikaisemmin. Päiväkodit ovat erinomainen kohde käyttää hengittäviä, kauniita ja nopeasti rakennettavia massiivipuuelementtejä”, sanoo Jari Suominen, Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja.

Stora Enso on toimittanut viime vuosina ristiinliimattua puuta kymmeniin päiväkoteihin Euroopassa ja yksin Itävallassa kohteita on jo yli 50. Massiivipuuelementeistä rakentaminen on nopeaa, turvallista ja siitä aiheutuu vain vähän rakennusjätettä. Lisäksi rakennuksen materiaalit sitovat elinkaarensa ajan ilmakehää lämmittävää hiilidioksidia.

”Käyttämällä puuta voimme vähentää rakentamisen hiilidioksidipäästöjä jopa 75 %. Lisäksi vastuullisesti hoidettuna puut kasvavat aina takaisin. Jos kaikki Suomen uudisrakentaminen tehtäisiin puusta, vaadittava puumäärä kasvaisi Suomen metsissä viidessä kesäpäivässä”, sanoo Jari Suominen.

”Helsingin kaupunki haluaa edistää puurakentamista julkisissa rakennuksissa. Lapinmäen päiväkodin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota rakennuksen terveellisyyteen, turvallisuuteen ja pitkäikäisyyteen esimerkiksi materiaalivalintojen avulla”, sanoo Pentti Salo, Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan projektipäällikkö.

Lapinmäen päiväkoti pystytetään esivalmistetuista massiivipuuelementeistä nopeasti. Päiväkodin sisäkatto ja -seinäpinnat jäävät pääosin puupintaisiksi, mikä luo miellyttävän ympäristön ja vähentää tutkitusti stressiä.

”Erinomainen laatu oli tärkein tekijä valitessamme Lapinmäen päiväkodin rakennusmateriaaliksi Stora Enson CLT-massiivipuuelementit”, sanoo Jyrki Huttunen, päiväkodin puurakenteista vastaavan urakoitsijan Puurakentajien toimitusjohtaja.

Lapinmäen päiväkodin rakennustyöt alkavat elokuussa 2018 ja se valmistuu syksyllä 2019. Kohteen tilaajana ja rakennuttajana toimii Helsingin kaupunki. Rakennuksen pääurakoitsijana toimii Rakennuspartio Oy. Rakennukseen tulee hoitopaikkoja noin 160 lapselle.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet