• Stora Enso Oyj/

Stora Enson Imatran tehtaiden uudet polyeteenipäällystyslinja ja automatisoitu rullavarasto vihittiin käyttöön

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 3.11.2017 klo 12.30

Stora Enson noin 70 miljoonan euron investoinnit kuluttajapakkauskartonkiliiketoiminnan strategista kasvua tukeviin uudistuksiin Imatran tehtailla vihittiin käyttöön tänään. Juhlapuheen tilaisuudessa piti asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Stora Enson Imatran tehtaiden uudet polyeteeni (PE) -päällystyslinja ja automatisoitu rullavarasto vihittiin tänään käyttöön. PE-päällystyksellä parannetaan kartongin barrier- eli läpäisemättömyysominaisuuksia ja pakkauksen toiminnallisuutta vaativissa käyttökohteissa kuten ruuan ja nesteiden pakkauksissa.

”Investointi vahvistaa Stora Enson asemaa kansainvälisesti johtavana korkealaatuisten kartonkien tarjoajana”, sanoo Seppo Parvi, Stora Enson Suomen maajohtaja. ”Imatran tehtaiden uusi PE-päällystyslinja vahvistaa Stora Enson kykyä vastata asiakkaiden kasvavaan elintarvikepakkauksissa käytettävän kartongin ja nestepakkauskartongin kysyntään.”

Investointi on osa Stora Enson Consumer Board -divisioonan kasvustrategiaa kilpailukyvyn ja kannattavan kasvun ylläpitämiseksi. Uuden PE-päällystyslinjan kapasiteetti tulee olemaan 140 000 tonnia nestepakkauskartonkia. PE-päällystyksen lisäkapasiteetti mahdollistaa myös muun muassa innovatiivisten uuden sukupolven biopäällysteiden tuotekehityksen.

Automatisoitu rullavarasto on Suomen suurin metsäteollisuuden käytössä oleva automaattivarasto, ja sinne mahtuu noin 7 000 rullaa. Investointi vähentää sisäisiä kuljetuksia tehdasalueella ja parantaa siten myös alueen työturvallisuutta.

Stora Enso ilmoitti 25.10.2017 uudesta, 42 miljoonan euron investoinnista kemihierteen (CTMP) saatavuuden parantamiseen Imatran tehtailla. Tavoitteena on parantaa CTMP-massan saatavuutta ja vauhdittaa mikrokuitusellun (MFC) kaupallistamista. Uusi investointi kohdistuu uuteen CTMP-massan kuivaimeen, pulpperiin ja selluvaraston laajennukseen. Hanke on tarkoitus saattaa päätökseen vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla.

Stora Enson Imatran tehtaat muodostuvat kahdesta tehdasyksiköstä, Kaukopäästä ja Tainionkoskesta, jotka työllistävät yhteensä noin 1 000 henkeä. Tehtaiden kapasiteetti on yli miljoona tonnia kartonkia ja paperia vuodessa. Stora Enson Imatran tehtaat on maailman suurin nestepakkauskartongin valmistaja.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Kuvia tuotteista ja Imatran tehtailta on ladattavissa osoitteessa https://storaenso.emmi.fi/l/7p6nc8VfxDJx

Kopioi ja liitä linkki selaimeesi.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet