Stora Enson kuluttajapakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön Kiinassa

200 vierasta ympäri maailmaa osallistui tänään Stora Enson uuden kuluttajapakkauskartonkia tuottavan tehtaan virallisiin avajaisiin Beihaissa Kiinassa.

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 16.6.2016 klo 11.00

Stora Enson uusi kuluttajapakkauskartonkitehdas Beihaissa Kiinassa vihittiin tänään käyttöön. Tehdas käynnistyi toukokuussa ja sen arvioidaan saavuttavan täyden tuotannon 18−24 kuukauden sisällä. Kokonaisuudessaan 800 miljoonan euron investointi on suurin pohjoismainen suora investointi Kiinaan ja merkittävä investointi Stora Enson historiassa.

Beihain tehtaan vuosikapasiteetti on 450 000 tonnia korkealaatuisia kartonkituotteita. Yksi keskeisistä lopputuotteista on nestepakkauskartonki, jota nykyisiin tuodaan Kiinaan noin 80 prosenttia kokonaiskulutuksesta. Stora Enso on nestepakkauskartongin johtava tuottaja maailmanlaajuisesti. Nestepakkauskartonki on yksi teollisuudenalan vaativimmista ja jalostetuimmista tuotteista.

”Olemme hyvin iloisia Beihain tehtaan virallisista avajaisista. Tämä on erittäin tärkeä virstanpylväs Stora Ensolle”, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström. ”Kiinan markkinoilla on valtavasti potentiaalia. Kuluttajapakkauskartonkitehtaamme käynnistyminen on avainasemassa, jotta voimme vastata korkealaatuisen ja turvallisen kuitupohjaisen pakkausmateriaalin kysyntään Kiinassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella.”

Tehdas sijaitsee Tieshangangin teollisuusalueella Guangxissa, noin 65 kilometrin päässä Beihain kaupungista. Stora Enson toimintoihin Guangxissa kuuluu myös puuviljelmiä, joita varten on vuokrattu noin 85 000 hehtaaria maata vuodesta 2012 lähtien. Puuviljelmillä on sekä FSC®:n*(Forest Stewardship Council) että CFCC:n (China Forest Certification Council) sertifikaatit. Viljelmiltä saadaan tehtaalle puuta kestävästi, kustannustehokkaasti ja omavaraisesti.

*Stora Enson viestinnän FSC®-tuotemerkin lisenssinumero on FSC-N001919.

Liisa Nyyssönen, johtaja, Suomen mediasuhteet, p. 040 544 3491

Kuvia tuotteista ja Beihain tehtaalta on ladattavissa osoitteessa http://bmt.storaenso.com/l/JJbTRNKbpL8r

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen