Stora Enson puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2017: Muutoshankkeiden positiivinen vaikutus kiihtyy

STORA ENSO OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 26.7.2017 klo 9.31

Q2/2017 (verrattuna Q2/2016)

•  Liikevaihto kasvoi hieman paperitehtaiden myynneistä huolimatta ja oli 2 528 (2 526) milj. euroa.
  •  Liikevaihto ilman paperiliiketoimintaa kasvoi 7,1 %.
  •  Operatiivinen liiketulos laski 226 milj. eurosta 219 milj. euroon. Lasku johtui pääasiassa kunnossapitokustannusten 15 milj. euron kasvusta edellisvuoteen verrattuna. Operatiivinen liiketulosprosentti oli 8,7 % (8,9 %).
  •  Tase vahvistui edelleen. Nettovelan suhde operatiiviseen EBITDAan oli 2,0 (2,2) osingonmaksusta huolimatta.
  •  Beihain tehtaan ylösajo etenee suunniteltua nopeammin ja tehtaan odotetaan saavuttavan operatiivisen EBITDAn kannattavuusrajan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä eli neljänneksen aiemmin arvioitua nopeammin.
  •  Varkauden kraftlaineritehtaan odotetaan saavuttavan täyden tuotannon vuoden 2017 toisella puoliskolla. Vuoden 2017 toisella neljänneksellä saavutettiin positiivinen operatiivinen liiketulos.
  •  Stora Enso ilmoitti tänään allekirjoittaneensa sopimuksen myydä osuutensa osakkuus- ja yhteisyritys Bulleh Shah Packaging Ltd:stä pääomistaja Packages Ltd:lle.

Q1–Q2/2017 (verrattuna Q1–Q2/2016)

•  Liikevaihto kasvoi 1,1 % ja oli 5 025 milj. euroa. Liikevaihto ilman paperiliiketoimintaa kasvoi 8,3 %.
  •  434 milj. euron operatiivinen liiketulos laski 8,4 % johtuen pääasiassa kunnossapitokustannusten kasvusta.

Tunnuslukuja

Milj. euroa Q2/17 Q2/16 Muutos %
  Q2/17–Q2/16
Q1/17 Muutos %
  Q2/17–Q1/17
Q1–Q2/17  Q1–Q2/16 Muutos %
  Q1–Q2/17–Q1–Q2/16
Liikevaihto 2 528 2 526 0,1 % 2 497 1,2 % 5 025 4 971 1,1 % 9 802
Operatiivinen   EBITDA 341 355 -3,9 % 352 -3,1 % 693 718 -3,5 % 1 371
Operatiivinen   liiketulos 219 226 -3,1 % 215 1,9 % 434 474 -8,4 % 884
Operatiivinen   liiketulos, % 8,7 % 8,9 % 8,6 % 8,6 % 9,5 % 9,0 %
Liiketulos   (IFRS) 205 248 -17,3 % 193 6,2 % 398 442 -10,0 % 783
Tulos   ennen veroja ja ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä 153 112 36,6 % 191 -19,9 % 344 295 16,6 % 575
Tulos   ennen veroja 145 149 -2,7 % 164 -11,6 % 309 304 1,6 % 541
Katsauskauden   tulos 143 118 21,2 % 107 33,6 % 250 232 7,8 % 407
Korolliset   nettovelat 2 724 3 178 -14,3 % 2 711 0,5 % 2 724 3 178 -14,3 % 2 726
Operatiivinen   ROCE 10,3 % 10,3 % 10,0 % 10,2 % 10,8 % 10,2 %
Tulos/osake   (EPS) ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, euroa 0,19 0,12 0,17 0,36 0,31 0,65
Tulos/osake,   euroa 0,19 0,16 0,14 0,33 0,31 0,59
Nettovelan   suhde edellisten 12 kk operatiiviseen EBITDAan 2,0 2,2 2,0 2,0  2,2 2,0
Henkilöstö   keskimäärin 26 581 26 088  1,9 % 25 591 3,9 % 25 999 25 911 0,3 % 26 269

Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström kommentoi vuoden 2017 toisen neljänneksen tulosta:

Muutoksemme uusiutuvia raaka-aineita tuottavaksi kasvuyhtiöksi kiihtyy, ja suhtaudun luottavaisesti kehitykseemme. Liikevaihto kasvoi hieman, ja liikevaihto ilman paperiliiketoimintaa parani 7,1 %. Kasvu johtui pääasiassa strategisten investointien Beihain, Murów’n ja Varkauden tehtaiden ylösajosta sekä sellun ja aaltopahvin raaka-aineen hintojen noususta.

Operatiivinen liiketulos laski 226 milj. eurosta 219 milj. euroon. Lasku liittyi pääasiassa laajoihin kunnossapitotöihin ja kunnossapitoaikataulujen muutokseen edellisvuoteen verrattuna. Näiden tekijöiden vaikutus oli 15 milj. euroa. Tase vahvistui edelleen, ja nettovelan suhde operatiiviseen EBITDAan on laskenut neljässä vuodessa 3,2:sta 2,0:aan

Muutoshankkeiden myönteinen vaikutus jatkuu. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että Beihain tehtaan ylösajo on edennyt suunniteltua nopeammin. Odotamme kuluttajapakkauskartonkikoneen saavuttavan operatiivisen EBITDAn kannattavuusrajan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä eli neljänneksen aiemmin arvioitua nopeammin. Myös Varkauden kraftlaineritehtaan ylösajo on edistynyt hyvin ja sen toisen neljänneksen operatiivinen liiketulos oli positiivinen.

Neljänneksen aikana Kvarnsvedenin tehtaan paperikone 8 suljettiin lopullisesti. Odotamme, että Kvarnsvedenin tehtaan suunniteltu uudelleenjärjestely toisi 12 milj. euron vuotuiset kustannussäästöt.

Heinäkuussa meillä oli positiivisia uutisia: investoimme 45 milj. euroa uuteen ristiinliimattua puuta (CLT) valmistavaan tuotantoyksikköön Gruvönin sahalla Ruotsissa. Investointi tukee strategiaamme kasvaa rakennusteollisuuden toimijana ja lisätä puun käyttöä rakennusmateriaalina. Lisäksi investointi vastaa asiakaskysynnän maailmanlaajuiseen kasvuun, ja odotamme sen kasvattavan liikevaihtoamme noin 50 milj. eurolla vuodessa koneen saavutettua täyden kapasiteetin. Ajan myötä tämä investointi auttaa merkittävästi Wood Products -divisioonaa ylittämään kannattavuustavoitteensa.

Tänään ilmoitimme allekirjoittaneemme sopimuksen myydä 35 prosentin osuutemme osakkuus- ja yhteisyritys Bulleh Shah Packaging Ltd:stä pääomistaja Packages Ltd:lle. Myynti johtuu liiketoimintaympäristön muutoksesta Pakistanissa. Kuluttajapakkauskartonkia valmistavan yrityksen tuotevalikoima ja tulevaisuudennäkymät eivät sovi strategiaamme. Keskitymme kuluttajapakkausten tarjonnassa korkealaatuisiin ensikuitupohjaisiin tuotteisiin. Olemme sitoutuneet vastuulliseen yritysmyyntiin ja jättämään positiivisen jäljen yhteiskuntaan.

Haluan jälleen kiittää asiakkaitamme hyvästä yhteistyöstä, työntekijöitämme sitoutumisesta ja sijoittajiamme luottamuksesta.”

Näkymät

Vuoden 2017 kolmannen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla vuoden 2017 toisen neljänneksen 2 528 milj. euron kanssa. Operatiivisen liiketuloksen odotetaan olevan jonkin verran tai jopa selvästi suurempi kuin vuoden 2017 toisen neljänneksen 219 milj. euroa. Arvio vuoden 2017 kolmannen neljänneksen operatiivisesta liiketuloksesta sisältää Beihain toimintojen ylösajon negatiivisen 17 milj. euron vaikutuksen. Suunniteltujen vuotuisten huoltoseisokkien vaikutuksen arvioidaan olevan noin 10 milj. euroa pienempi kuin toisella neljänneksellä, ja se sisältyy edellä esitettyyn arvioon.

Beihain kuluttajapakkauskartonkikoneen odotetaan saavuttavan operatiivisen EBITDAn kannattavuusrajan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä eli neljänneksen aiemmin arvioitua nopeammin.

Tänään järjestettävät tilaisuudet

1) Webcast medialle klo 11.00
Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja talousjohtaja Seppo Parvi esittelevät tuloksen englanninkielisessä webcast-lähetyksessä, jonka avaa viestintäjohtaja Ulrika Lilja. Lähetystä voi seurata osoitteessa http://storaenso.videosync.fi/2017-07-26-q2/register

2) Webcast ja puhelu analyytikoille ja sijoittajille klo 15.00

Analyytikoille ja sijoittajille suunnattu webcast-lähetys ja puhelinkonferenssi järjestetään klo 15.00 Suomen aikaa. Tilaisuudessa puhuvat toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja Seppo Parvi ja sijoittajasuhdejohtaja Ulla Paajanen-Sainio. Tilaisuutta voi seurata osoitteessa http://edge.media-server.com/m/p/ju3o4oir

Analyytikot ja sijoittajat, jotka haluavat esittää kysymyksiä, voivat soittaa alla olevaan numeroon. Kaikki osallistujat voivat seurata webcast-lähetystä.

Linkit webcast-lähetyksiin löytyvät myös Stora Enson internet-sivuilta: storaenso.com/investors

Analyytikoille ja sijoittajille suunnatun puhelinkonferenssin tiedot:

Suora lähetys klo 15.00 p. 09 6937 9543
Tunnuskoodi 9241862

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Tämä tiedote on tiivistelmä Stora Enson vuoden 2017 tammi–kesäkuun osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja se on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa storaenso.com/investors

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com