• Stora Enso Oyj/

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen ja uusi toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström kommentoivat vuoden 2014 toista neljännestä

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.7.2014 klo 13.01

Jouko Karvinen, Stora Enson toimitusjohtaja 31.7.2014 asti, kommentoi:

”Toisen neljänneksen tulos oli odotustemme ylälaidassa. Tähän vaikuttivat Renewable Packaging
-liiketoiminnan odotettua parempi tulos sekä se että konsernin 200 milj. euron  kustannusten säästöohjelman tavoite ylitettiin 22 prosentilla. Nämä saavutukset yhdistettynä merkittäviin tulosparannuksiin Printing and Reading- ja Building and Living -liiketoiminnoissa ovat jälleen kerran osoitus Stora Enson työntekijöiden sinnikkyydestä ja taistelutahdosta. Biomaterials-liiketoiminnan osalta voin ilokseni todeta, että Montes del Platan käynnistäminen on sujunut odotusten mukaisesti, ellei paremminkin.

Oltuani yrityksen ruorissa seitsemän vuotta tämä on viimeinen osavuosikatsaukseni. Haluankin kiittää kaikkia sidosryhmiämme näistä seitsemästä haastavasta mutta myös palkitsevasta vuodesta. Paljon jää vielä tehtävää, mutta toivottavasti uusi toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja Stora Enso saavat saman vahvan tuen työlleen kuin mitä olen itse saanut Stora Enson muutosmatkalla kansainväliseksi uudistuvien materiaalien yritykseksi.

Jätän mielelläni toimitusjohtajan roolin Karl-Henrik Sundströmille. Kahtena vuotenaan yrityksen palveluksessa hän on osoittanut liike-elämän ymmärrystä, strategista ajattelua ja taitoa johtaa ihmisiä. Olen varma, että yhdessä Stora Enson erinomaisten työntekijöiden kanssa hän suoriutuu hyvin matkastaan kohti tulevaisuutta.”

Karl-Henrik Sundström, Stora Enson toimitusjohtaja 1.8.2014 alkaen:

”Minulle on suuri kunnia tulla valituksi johtamaan Stora Ensoa. On jännittävää jatkaa valitulla tiellä ja rakentaa yrityksen tulevaisuutta yhdessä pätevien ja omistautuneiden työntekijöidemme kanssa. Yksi lyhyen aikavälin tavoitteistani on rakentaa voittava joukkue viemään yhtiötä eteenpäin. Vastuullisuuskysymysten strategisen tärkeyden takia haluan vahvistaa myös yritysvastuuresurssejamme. Tällä hetkellä syvennän tietojani Stora Enson pakkaus- ja biomateriaaliliiketoiminnoista, koska en tunne niitä vielä riittävän hyvin.

Stora Enson muutos entistä asiakaslähtöisemmäksi yritykseksi jatkuu. Jatkamme omistaja-arvon tuottamista Montes del Platan sellutehdasinvestoinnilla Uruguayssa ja kuluttajapakkauskartonkitehdasinvestoinnillamme Guangxissa, Kiinassa. Bioteknologiayritys Virdian hankinta ja Varkauden tehtaan hienopaperikoneen muuntaminen tuottamaan ensikuituun pohjautuvaa aaltopahvin raaka-ainetta ovat myös hyviä esimerkkejä muutoksestamme. Viime kädessä kyse on kisan voittamisesta - yhdessä asiakkaidemme kanssa - tänään ja tulevaisuudessa.”

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja 31.7.2014 asti, p. 02046 21410
Karl-Henrik Sundström, toimitusjohtaja 1.8.2014 alkaen, p. +46 1046 71660

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 29 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli 10,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Jouko Karvinen
toimitusjohtaja 31.7.2014 asti