• Stora Enso Oyj/

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen kommentoi tänään julkistettua viimeistä vuosineljännestä ja koko vuoden 2010 tulosta:

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 8.2.2011 klo 13.01

”Vuosi 2010 päättyi positiivisesti. Hintojen hyvä kehitys jatkui, ja ylitimme keväällä 2009 julkaistun Next Step -kustannussäästöohjelman kiinteille kustannuksille asetetun vähennystavoitteen. Kannattavuus vastasi hyvin odotuksiamme, vaikka erityisesti kuluttajapakkauskartongin ja aikakauslehtipaperin kunnossapitokustannukset nousivat kolmanteen vuosineljännekseen verrattuna.

Muuttuvien kustannusten kiihtyvä nousuvauhti on asia, johon olemme kiinnittäneet ja tulemme tänäkin vuonna kiinnittämään erityishuomiota. Tuottavuuden parantamisen eteen viime vuosina tehty kova työ ja aikaansaadut tulokset ovat tehneet meistä entistäkin vahvempia ja valmiimpia kohtaamaan haasteita nyt ja tulevaisuudessa. Erityisesti sanoma- ja aikakauslehtipaperin hyvä hintakehitys näyttää jatkuvan ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Kerroimme viime vuoden lopulla suunnitelmista ostaa nopeasti kasvavilla kuluttajapakkausmarkkinoilla Kiinassa ja Intiassa toimiva Inpac -pakkausyhtiö. Tämän jälkeen alkuvuonna on julkistettu jo useita muitakin strategisesti merkittäviä investointeja. Puolaan rakennettava uusi aaltopahvin raaka-ainetta tuottava kone parantaa kustannusrakennetta, tuotetarjontaa ja omavaraisuutta ja tukee siten toimintaamme Itä-Euroopan kasvavilla markkinoilla. Uruguayhin puolestaan nousee uusi huippuluokan sellutehdas yhdessä kumppanimme Araucon kanssa. Puutuotteet-liiketoiminta-alueen uusimmat investoinnit kasvattavat puupohjaista monikerrosrakentamista tukevaa liiketoimintaa. Nämä ovat tärkeitä askeleita eteenpäin rakentaessamme uutta Stora Ensoa – kansainvälistä, uusiutuviin raaka-aineisiin, kasvaviin markkinoihin ja kilpailukykyisen tuoton luomiseen keskittyvää yhtiötä.

Näiden investointien jälkeenkin on erittäin tärkeää jatkaa nykyisten liiketoimintojemme jatkuvaa kehittämistä − oli kyse sitten tuote- ja markkinajakauman kehittämisestä, kulujen, tuottavuuden tai asiakaspalvelun parantamisesta. Vain siten pystymme takaamaan itsellemme ja osakkeenomistajillemme varmuuden siitä, että uuteen tulevaisuuteemme kannattaa sijoittaa. Uuden tulevaisuuden rakentaminen vie joitain vuosia, mutta se tulee antamaan meille myös mahdollisuuden muuttaa kannattavuutemme yhä enemmän riippuvaiseksi omista toimenpiteistämme ja entistä vähemmän ulkoisista, vaikutusalueemme ulkopuolella olevista tekijöistä.

Vaikka kysyntä jatkuu edelleen taantumaa edeltävää tasoa heikompana suurimmassa osassa paperilaatuja ja puutuotteita, lyhyen aikavälin näkymät vuoden 2011 ensimmäiselle neljännekselle ovat positiiviset. Liikevoiton arvioidaan parantuvan viime vuoden viimeiseen neljännekseen verrattuna kevyemmän kustannusrakenteen ja parempien hintojen ansiosta.”

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet. Konserni on maailman johtava vastuullinen metsäteollisuusyritys. Tarjoamme asiakkaillemme uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteemme tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.