• Stora Enso Oyj/

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen kommentoi tänään julkistettua vuoden 2013 ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta:

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 23.4.2013 klo 13.01

”Vuoden 2013 ensimmäiselle neljännekselle oli odotusten mukaisesti tunnusomaista Printing and Reading- ja Building and Living -liiketoiminta-alueidemme heikot markkinat ja kannattavuus. Mediavetoisten paperilaatujen kysynnän jatkuva rakenteellinen lasku ja Euroopan taloudellinen heikkous johtivat yhdessä siihen, että konsernin operatiivinen EBITDA aleni 9 % ja operatiivinen liikevoitto 21 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna kahden muun liiketoiminta-alueen vakaasta tuloksesta huolimatta. Kausivaihtelu laski myös kassavirran epätyydyttävälle tasolle.

Meidän ja teollisuudenalamme kohtaamat haasteet eivät selvästikään ole vain lyhytaikaisia. Painetun median kysyntä laskee Euroopassa rakenteellisesti jo seitsemättä vuotta, ja oletamme kysynnän laskun jatkuvan vielä useita vuosia. Kun euroalueen talous on lisäksi rakenteellisesti heikko, meidän täytyy jatkaa tuotannon sopeuttamista edessä olevaan tilanteeseen, kuten helmikuussa ilmoittamamme Printing and Reading- ja Building and Living -liiketoiminta-alueiden suunnitelmat osoittavat.

Tämä ei kuitenkaan riitä. Yhtiönä meidän täytyy jälleen kerran kyseenalaistaa rakenteitamme ja kustannustasomme muutenkin kuin kapasiteetin ja tuotantomäärien leikkaamisen kautta. Meidän täytyy löytää keino toistaa vuodesta 2008 saavutettu tuottavuuden ja kiinteiden kustannusten tason parannus, jotta voimme jatkossakin rahoittaa strategisen polkumme kohti globaalia uusiutuvien materiaalien yritystä. Suunnitelmamme on yksinkertaistaminen, selkeyttäminen ja kiinteiden kustannusten vähentäminen asteittain 200 miljoonaa euroa. Säästöohjelman kokonaisvaikutus, sisältäen helmikuussa ilmoitetun 30 miljoonan euron kustannussäästön Building and Living -liiketoiminta-alueella, saavutettaisiin kokonaisuudessaan vuoden 2014 toisesta neljänneksestä lähtien. Suunnitelma myös tukee strategista muutostamme, koska se vähentäisi divisioonien keskinäistä riippuvuutta ja kasvattaisi tulosvastuuta sekä mahdollistaisi johdon keskittymisen kasvun aikaansaamiseen valituissa liiketoiminnoissa.

Uudessa rakenteessa yhdistäisimme Printing and Reading ja Building and Living -liiketoiminta-alueet uudeksi divisioonaksi, jota Karl-Henrik Sundström johtaisi. Lisäksi yksinkertaistaisimme merkittävästi toiminnallisia rakenteita konserni-, maa- ja divisioonatasojen välillä, kuten tänään julkaistussa erillisessä tiedotteessa on kuvattu. Segmenttiraportointi pysyy ennallaan tarjoten markkinoille jatkossakin nykyisen läpinäkyvyystason.

Ymmärrämme uuden suunnitelman saattavan aiheuttaa huolta työntekijöidemme keskuudessa. Samanaikaisesti uskomme, että suunnitelma on ratkaisevan tärkeä, jotta voimme yhtiönä toteuttaa strategiaamme ja jatkaa muutostamme. ”

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja, p. +46 1046 71660
Lauri Peltola, identiteettijohtaja, p. 02046 21380

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.