Stora Enson yhtiökokouksen ja hallituksen päätökset

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 27.4.2017 klo 19.30

Stora Enso Oyj:n 27. huhtikuuta 2017 pidetty varsinainen yhtiökokous hyväksyi yhtiön tilinpäätöksen ja myönsi yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden vuodelta 2016.

Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen

Kokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan vuodelta 2016 maksetaan osinkoa 0,37 euroa osakkeelta.

Osinko maksetaan osakkaalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 2.5.2017 on merkitty joko Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon tai Euroclear Swedenissä rekisteröityjen osakkeiden osalta Euroclear Sweden AB:n pitämään omistajaluetteloon. Euroclear Sweden AB huolehtii osingon maksusta Euroclear Swedenissä rekisteröidyille osakkeille ja osinko maksetaan Ruotsin kruunuina. Citibank N.A. huolehtii osingon maksusta Citibank N.A:n hallinnoimien ADR-todistusten haltijoille ja osinko maksetaan Yhdysvaltain dollareina.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan osinko maksetaan arviolta 9.5.2017.

Hallituksen jäsenet

Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen, että hallitukseen valittiin seuraavaan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka nykyisistä jäsenistä Anne Brunila, Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikael Mäkinen, Richard Nilsson sekä Hans Stråberg, ja että hallituksen uudeksi jäseneksi valitaan Christiane Kuehne ja Göran Sandberg.

Palkkiot

Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen hallituksen jäsenten vuosipalkkioista:

puheenjohtaja  170 000 euroa
varapuheenjohtaja  100 000 euroa
jäsenet     70 000 euroa

Yhtiökokous hyväksyi myös ehdotuksen, että hallituksen jäsenet käyttävät 40 % yllä mainituista vuosipalkkioista Stora Enson R-osakkeiden ostamiseen julkisesta kaupankäynnistä ja että mainitut ostot suoritetaan yhtiökokousta seuraavan kahden viikon aikana.

Yhtiökokous vahvisti seuraavat hallituksen valiokuntien jäsenten vuosipalkkiot:

Talous- ja tarkastusvaliokunta

puheenjohtaja                      20 000 euroa
jäsenet  14 000 euroa

Palkitsemisvaliokunta

puheenjohtaja                    10 000 euroa
jäsenet    6 000 euroa

Vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunta

puheenjohtaja 10 000 euroa
jäsenet    6 000 euroa

Tilintarkastaja

Stora Enson tilintarkastajaksi valittiin nykyinen tilintarkastaja tilintarkastusyhteisö Deloitte & Touche Oy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka. Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen, että tilintarkastajan palkkio maksetaan talous- ja tarkastuskomitean hyväksymän laskun mukaan.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen muuttaa yhtiön yhtiöjärjestys siten, että yhtiökokous valitsee hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, kuitenkin siten, että mikäli paikka vapautuu toimikauden aikana, niin hallitus voi valita keskuudestaan tilalle uuden puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Hyväksyttiin myös ehdotus, jonka mukaan kutsu yhtiökokoukseen julkaistaan yhtiön internetsivuilla, minkä lisäksi tieto kokousajasta ja -paikasta sekä yhtiön internetsivujen osoite julkaistaan vähintään kahdessa suomalaisessa ja kahdessa ruotsalaisessa lehdessä, ja että yhtiöjärjestyksen terminologian muuttaminen siten, että viittaus ”Keskuskauppakamarin hyväksymään tilintarkastusyhteisöön” muutetaan viittaukseksi ”tilintarkastusyhteisöön”.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työjärjestyksen muuttaminen

Yhtiökokous hyväksyi ehdotuksen muuttaa osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työjärjestys siten, että osakkeenomistajien nimitystoimikunnan tehtäviin kuuluu valmistella ja tehdä yhtiökokoukselle ehdotus hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinnasta yhdessä hallituksen jäseniä koskevan ehdotuksen kanssa.

Stora Enson hallituksen päätökset

Yhtiökokouksen jälkeen pitämässään kokouksessa hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Jorma Elorannan ja varapuheenjohtajaksi Hans Stråbergin.

Richard Nilsson (puheenjohtaja), Jorma Eloranta, Mikael Mäkinen ja Christiane Kuehne valittiin talous- ja tarkastusvaliokunnan jäseniksi.

Jorma Eloranta (puheenjohtaja), Elisabeth Fleuriot ja Hans Stråberg valittiin palkitsemisvaliokunnan jäseniksi.

Anne Brunila (puheenjohtaja), Hock Goh ja Göran Sandberg valittiin vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan jäseniksi.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan kokoonpano

Hallituksen varapuheenjohtaja Hans Stråberg tulee uudeksi jäseneksi osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan hallituksen edellisen puheenjohtajan Gunnar Brockin toimen päättyessä.

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Ulla Paajanen-Sainio
sijoittajasuhdejohtaja