Tuore tutkimus: painetulla kirjalla valoisa tulevaisuus

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.5.2018 klo 9.00

Äskettäin julkaistu tutkimus osoittaa, että painetulla kirjalla on valoisa tulevaisuus. Tutkimuksen mukaan painetut kirjat ovat jatkossakin tärkeitä, ajankohtaisia, kiinnostavia ja edelleen erittäin arvostettuja e- ja äänikirjoihin verrattuna.

Stora Enso on johtava kirjapaperin ja kirjankansiin käytettävien kartonkien toimittaja. Se toteutti yhdessä tutkimusyritys Opticom Internationalin kanssa 80 syvähaastatteluun perustuvan tutkimuksen 13 maassa Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

Tavoitteena oli saada parempi käsitys kustannusalan ja kirjamarkkinoiden haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimukseen osallistui kustantajia, vähittäiskauppiaita, painotaloja, tukkureita ja alan uusia toimijoita, kuten ääni- ja e-kirjakustantamoita sekä kirjojen digitointia harjoittavia yrityksiä.

”Yksi tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia oli, että painetulla kirjalla on hyvä tulevaisuus”, sanoo Stora Enson Paper-divisioonan sanomalehtipaperi- ja kirjapaperisegmentin johtaja Essi Lauri.

Tulevaisuuden voimakaksikko

Vaikka ääni- ja e-kirjat ovat tärkeitä ammatti- ja oppikirjasegmentissä, vain kahdeksan prosenttia vastaajista uskoo e-kirjojen volyymien kasvuun.

”Kiinnostus e-kirjoja kohtaan näyttää jonkin verran tasaantuneen, ja äänikirjoja ei välttämättä nähdä painetun kirjan vaihtoehtona, vaan pikemminkin niiden täydentäjänä. Lenkillä tai autoa ajaessa ei voi lukea, mutta äänikirjaa voi kyllä kuunnella”, Lauri sanoo.

E-kirjojen myynti on ollut vahvaa Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa (markkinaosuus noin 20 %), mutta kasvu on pysähtynyt viime vuosina eikä se ole vaikuttanut painettujen kirjojen myyntiin siinä määrin kuin sen odotettiin vaikuttavan. Ranskassa ja Saksassa e-kirjojen osuus on alle 10 prosenttia markkinoista. Kehittyvillä markkinoilla kiinnostus e-kirjoja kohtaan on heikompaa huolimatta tablettien ja älypuhelinten nopeasta yleistymisestä.

Toisaalta äänikirjojen myynti kasvaa edelleen dekkareiden, tositarinoiden, elämäkertojen sekä romanttisen ja eroottisen genren vetämänä. Suurin osa vastaajista näkee äänikirjat kuitenkin täydentäjänä eikä vaihtoehtona – valinta on kuluttajan. Mikään ei myöskään anna viitteitä siitä, että milleniaalit suosisivat digikirjoja vanhempia sukupolvia enemmän.

”Mitä pidemmälle digitalisaatio etenee, sitä arvokkaampi on painettu tuote”

Toinen tulos, että ihmiset haluavat vastapainoa ruutuajalle. Yhden vastaajan sanoin: ”Mitä pidemmälle digitalisaatio etenee, sitä arvokkaampi on painettu tuote.”

”On aivan eri tunne pitää kädessä painettua kirjaa verrattuna e-kirjaan. Se on elämys. Ja siinä paperi ja kansi, materiaalin tuntu ja laatu ovat tärkeitä”, Lauri jatkaa.

Tietyntyyppisissä kirjoissa painettu versio näyttää pitävän pintansa. Esimerkkejä ovat kovakantiset kirjat, kuten lastenkirjat, valokuvakirjat, lahjaksi annettavat kirjat ja harrastuksiin liittyvät kirjat, kuten nikkarointi-, puutarha- ja keittokirjat.

Stora Enso on maailman johtava paperin ja kartongin valmistaja. Yrityksellä on markkinoiden laajin mekaanisten ja puuvapaiden kirjapaperien valikoima ja lisäksi laaja valikoima kirjankansiin tarkoitettuja kartonkeja, jotka soveltuvat vaativiin jälkikäsittelyihin, kuten kohokuvionteihin, foliointeihin ja lakkauksiin. Kaikki Stora Enson kirjapaperit ja -kartongit on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista, ja ne ovat täysin kierrätettäviä.

Valokuvat: Valokuvia voi ladata tästä linkistä: https://storaenso.emmi.fi/l/dK2ZgGwtnSR-

Liisa Nyyssönen, viestintäjohtaja, Paper-divisioona, puh. +358 40 544 3491

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen