Etätyöhuone on osa modernia kotia

Nykyisin töitä tehdään yhä enemmän kotoa käsin. Tämä näkyy asuntomessukodeissa, sillä useassa messutalossa on etätyötila.

Messukävijä saa hyviä vinkkejä työhuoneisiin Asuntomessuilla Hyvinkäällä. Asuntomessuilla on esillä eri tyylisiä työhuoneita aina pienestä nurkkauksesta erikseen pihaan rakennettuun omaan rakennukseen. Etätyötila löytyy muun muassa kohteista 15 Passiivikivitalo Lumikki, 3 Taloautomaatio.fi, 21 Kivenherra sekä 18 Deko-Talo.

Oma rauha ja mahdollisuus keskittyä ovat ensiarvoisen tärkeitä silloin, kun töitä tehdään kotoa käsin tai iltaisin ja viikonloppuisin.

– Etätöitä tehdään koko ajan enemmän. Kotona työskentely on vaikeaa, jos ei voi olla rauhassa. Monilla työhuone on osa asuntoa. Helmitalo Onnenhelmessä se on sijoitettu ulkorakennuksen yhteyteen. Oma rauha on taattu, kertoo kohteen 7, Helmitalo Onnenhelmi, rakennuttaja Heimo Hirvonen Helmitalo Oy:stä.

Tila on eristetty täysin talviasuttavaksi, ja tilassa on myös oma WC. Hirvonen jatkaa, että ulkorakennuksen yhteyteen tehty asuinhuone palvelee muissakin tarkoituksissa etätyöskentelyn lisäksi.

– Täällä voi vaikka kutoa kankaita, tai perheen teinit voivat viettää aikaa huoneessa.

Ulkorakennuksen työtila on herättänyt paljon kiinnostusta messuvieraissa. Hirvonen sanookin, että tämän tyyppiset ratkaisut tulevat todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa.

Kompakti etätyönurkkaus sopii moneen käyttöön

Asuntomessukohteessa 20, Durofix Kototalo, on yläkerrassa näppärä työnurkkaus. Nurkkaus sopii moneen eri käyttötarkoitukseen. Kannettavan tietokoneen kanssa tehtävien etätöiden lisäksi siellä voi vaikkapa neuloa tai askarrella. Tällä hetkellä työnurkkauksessa onkin ompelukone, ja hyllyiltä löytyy erilaisia kankaita.

– Kotona olevan työpisteen ei tarvitse olla samanlainen, kuin työpiste työpaikalla, Durofix Kototalon sisustussuunnittelija Helena Karihtala sanoo.

Hyvän ergonomian sekä toimivan valaistuksen lisäksi tärkeää on työpisteen tilankäyttö.

– Tilaa pitää olla riittävästi, myös säilytystila on tärkeää, Karihtala jatkaa.

Hän uskoo, että tulevaisuuden kodeissa etätyötiloihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja etätyötä helpottavien tilojen tarve myös kasvaa.

Lisätietoja:
Suomen Asuntomessut, Tiedottaja Leena Honkajuuri, leena.honkajuuri@asuntomessut.fi

Hyvinkään kaupunki, Viestintäpäällikkö Sari-Leena Humppi, sari-leena.humppi@hyvinkaa.fi