PARAS TALO JA PARAS LOMA-ASUNTO -ÄÄNESTYSTULOKSET JULKISTETTIIN TÄNÄÄN - Perinteinen tyyli vetosi Vaasassa ja Eikka-mökki Porissa

Ratkaisevia tekijöitä tämän kesän molemmissa äänestyksissä olivat kohteiden ulkonäkö sekä tila- ja sisustusratkaisut. Tärkeiksi valintaperusteiksi nousivat myös kohteiden saunatilat ja valoisuus. Vaasan voittajakohde, Vaasan Ammattiopiston oppilastyönä toteutettu Villa Similä, keräsi 11,4 prosenttia äänistä. Toiseksi sijoittui Weekend House Finlandin Emmi ja kolmanneksi TV-talo. Porin voittajakohteeksi nousi Reposaaren oman pojan Eino Grönin Eikka-mökki 16,7 prosentin ääniosuudella. Toiseksi tuli Honkarakenne Oyj:n Honka Fregatti ja kolmanneksi Kontiotuote Oy:n Nalle-Duo. Äänestykseen osallistui Vaasassa 6 254 messuvierasta ja Porissa noin 3 764 messuvierasta.

Paras Talo 2008 ja Paras Loma-asunto 2008 äänestyksen tulokset julkistettiin tänään Helsingissä. Paras Talo 2008 -äänestyksessä ensimmäiseksi sijoittunut Villa Similä (kohde 1) on saanut mallinsa sata vuotta vanhasta saaristolaisvillasta. Suunnittelutehtävistä on vastannut Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijat ja rakennusurakasta Vaasan ammattiopisto. Yleisön vastauksissa korostuivat Villa Similän kohdalla erityisesti ulkonäko, tila- ja sisustusratkaisut. Sisustussuunnittelijana kohteessa toimi Erika Rentola-Björklund.

- 2000-luvun suuntaus on ollut, että perinteisiä talomalleja arvostetaan. Taloteollisuus onkin ottanut hyvin huomioon tuotetarjonnassaan ihmisten erilaiset tarpeet ja saimme Vaasassa esitellä kaikkiaan 15 talotehtaan tuotantoa. Villa Similä voitto puolestaan oli hieno kunnianosoitus nuorille tulevaisuuden taitajille, toteaa Suomen Asuntomessujen tj. Pasi Heiskanen.

Toiseksi yleisöäänestyksessä noussut Emmi (kohde 19) sai 10,2 prosenttia äänistä. Yleisön vastauksissa Emmin osalla korostuivat tila- ja sisustusratkaisut sekä ulkonäkö. Talon näytteilleasettajana messuilla toimi Weekend House Finland. Lautaverhoillussa ja hirsirunkoisessa talossa on sekä rakenteissa että pohjaratkaisuissa luotettu konstailemattomaan tyyliin. Pääsuunnittelijana kohteessa toimi Suunnittelutoimisto Talotuuma. Sisustussuunnittelusta vastasi Weekend House Finland.

Kolmannen sijan yleisöäänestyksessä sai TV-talo (kohde 14), joka rakennettiin televisiokatsojien äänestystulosten perusteella. Kohde on periaatteessa enemmistön mielipiteen mukainen ihanneratkaisu muodosta, toiminnasta ja sisustuksesta. TV-talon rakennuttajana ovat toimineet talon nykyiset asukkaat Jarmo Uutela ja Suzanne Mäkynen. Pääsuunnittelusta on vastannut Juha Koivusalo ja sisustussuunnittelusta vastasi Tarja Kankaanpää-Salonen. Äänestäjien vastauksissa korostuivat kohteen terassit, tila- ja sisustusratkaisut ja valoisuus. Kohde sai äänistä 6,9 %.

Paras Loma-asunto 2008 –äänestyksen voitti Eino Grönin rakennuttama ja Kastellin näytteille asettama Eikka-mökki (kohde 22), joka sai 16,7 prosenttia kaikista äänistä. Eikka-mökissä äänestäjät arvostivat tilaratkaisuja ja ulkonäköä. Pääsuunnittelijana kohteessa toimi Erkki Oittinen ja sisustussuunnittelusta vastasi Virpi Ilman.

- Eikka-mökin voitto on hyvä osoitus siitä, että kävijät osaavat arvostaa myös pienempää, hyvin toteutettua loma-asuntomallia, toteaa Pasi Heiskanen.

Toiseksi loma-asuntomessujen äänestyksessä tuli Honkarakenne Oyj:n Honka Fregatti (kohde 1), joka sai äänistä 9,35 prosenttia. Lapsiperheen modernissa vapaa-ajan asunnossa äänestäjiä viehätti erityisesti ulkonäkö ja tilaratkaisut. Arkkitehtisuunnittelusta kohteessa on vastannut Carl Johan Mether ja pääsuunnittelusta Kaarlo Randell.

Kolmannen sijan yleisöäänestyksessä sai Kontiotuote Oy:n Nalle-Duo (kohde 15), joka sai 8,9 prosenttia äänistä. Veneilevän porilaisperheen tarpeisiin suunnitellun vapaa-ajan asunnon pääsuunnittelijana on toiminut Matti Toivonen. Yleisö arvosti kohteessa erityisesti ulkonäkö, tilaratkaisuja ja terasseja.

Vuoden 2008 loma-asuntomessut Porissa pidettiin 13.6. – 6.7.2008 ja maksaneita kävijöitä oli yli 65 000. Asuntomessut pidettiin Vaasassa 11.7. – 10.8.2008 ja tapahtumassa vieraili yli 140 000 maksanutta kävijää.

Paras Talo ja Paras Loma-asunto -äänestys toteutettiin osana messujen kävijätutkimusta. Kävijätutkimus kokonaisuudessaan julkaistaan palauteseminaareissa, jotka pidetään Vaasassa 29.10.2008 ja Porissa 30.10.2008
Painokelpoisia valokuvia messuista ja palkituista taloista lehdistökäyttöön löytyy verkko-osoitteesta http://asuntomessut.valokuvia.fi .
Lisätietoja: toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200

Yrityksestä

Suomen Asuntomessut auttaa synnyttämään ja vaalimaan tärkeitä asuinympäristöjä, joissa ihmiset voivat hyvin.