Ennennäkemättömän suosion saanut Oopperan kummitus palaa ohjelmistoon

Yleisön suosikki, loppuunmyydyille katsomoille esitetty Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitus nähdään Kansallisoopperan ohjelmistossa jälleen marraskuusta 2018 alkaen.

Lipunmyynti yrityksille ja ryhmille alkaa syksyllä 2017, yksittäiset liput tulevat myyntiin kevätkauden 2018 aikana. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin, ja varauksia otetaan vastaan vasta lipunmyynnin käynnistyttyä.

Kansallisoopperan Oopperan kummitus oli ennennäkemättömän suosittu kaudella 2015–2016, ja esitykset täyttyivät jo ennen ensi-iltaa. Kyseessä on ensimmäinen kerta Kansallisoopperan historiassa, kun koko esityskausi myydään loppuun ennen ensi-iltaa. Lisäesitysten kanssa musikaali nähtiin yhteensä 57 kertaa. Kaiken kaikkiaan Oopperan kummituksen näki esityskauden aikana yli 76 000 katsojaa.

Kansallisooppera sai viidentenä teatterina maailmassa luvan tehdä kokonaan uuden tuotannon ohjauksineen, lavastuksineen ja pukuineen. Kansallisoopperalle teoksen on ohjannut Tiina Puumalainen, joka on tunnettu ohjauksistaan tanssin, teatterin ja musiikkiproduktioiden parissa. Lavastaja Teppo Järvisen ja pukusuunnittelija Marjaana Mutasen visuaalinen suunnittelu on saanut vaikutteita Leroux’n alkuperäisen romaanin maailman lisäksi useista eri aikakausista. Katso videolta lavastajan näkökulma Oopperan kummitukseen. Koreografian teokseen on luonut Osku Heiskanen. Kansallisoopperan menestysproduktio nähdään myös Göteborgin oopperassa, jossa se saa ensi-iltansa syksyllä 2017.

Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitus kantaesitettiin Lontoossa vuonna 1986. Teos on taloudellisesti musikaalihistorian menestynein; se on kerännyt yli viisikymmentä teatterialan palkintoa ja yli sata miljoonaa katsojaa. Se on myös pisimpään New Yorkin Broadwayllä koskaan esitetty show. Pariisin oopperaan sijoittuva kauhutarina perustuu Gaston Leroux'n romaaniin vuodelta 1910.

Lisätietoja: viestintäsuunnittelija Petra Rönkä, p. 050 413 2421, petra.ronka@opera.fi

viestintäpäällikkö Johanna Järventaus 09 4030 2322