Kansallisbaletin Lumikuningatar Yle Teeman jouluohjelmistossa

Kansallisbaletin kolmena vuonna täysille katsomoille esittämä Hans Christian Andersenin satuun pohjautuva Lumikuningatar esitetään jouluna Yle Teema -kanavalla. Koko perheen baletti nähdään joulupäivänä 25.12.2015 klo 19. Teoksen koreografian on luonut Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve ja musiikin on säveltänyt Tuomas Kantelinen . Visuaalisesta ilmeestä vastaavat Erika Turunen , Mikki Kunttu ja Pekka Helynen .

Yle taltioi Lumikuningattaren syksyllä 2014, kun teos oli edellisen kerran Kansallisbaletin ohjelmistossa. Taltioinnissa nähdään päärooleissa isoäitinä näyttelijä Krista Kosonen , Kerttuna ensitanssija Maria Baranova , Kaina ensitanssija Sergei Popov ja Lumikuningattarena ensitanssija Tiina Myllymäki . Lumikuningatar-baletin taltiointi on esitetty myös Finnkinon elokuvateattereissa keväällä 2015.

Kansallisooppera ja Yle aloittivat syksyllä 2014 yhteistyön, joka tuo ooppera- ja balettiesityksiä jokaiseen suomalaiseen kotiin television ja radion välityksellä. Tänä vuonna Yle Teema -kanavalla on esitetty myös Kullervo helmikuussa ja Kuorogaala huhtikuussa. Ensi tammikuussa kantaesitettävä Indigo -ooppera nähdään suorana lähetyksenä Yle Teemalla 30.1.2016 ja Hulttion tie -ooppera kuullaan Yle Radio 1:ssä 9.4.2016.

Lisätietoja: viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen, p. 09 4030 2223, jussi.iltanen@opera.fi

Teoskuvat ovat maksutta tiedotusvälineiden käytettävissä Kansallisoopperan aineistopankissa . Aineistopankin käyttäjiksi voi rekisteröityä Oopperan www-sivujen kautta. Ensi-iltateosten kuvat ovat käytettävissä aineistopankissa ensi-iltaviikon loppupuolelta alkaen.

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.