Kansallisbaletti kutsuu Minna Tervamäen vierailulle Alminsaliin

Kahden teoksen illassa Swan Song ja Bright Shadow

Kansallisbaletin tähtitanssijana vuoteen 2012 työskennellyt Minna Tervamäki palaa Alminsaliin kahden teoksen illassa lokakuussa 2017, kun hän tuo näyttämölle Marita Liulian ohjaaman Swan Songin ja Kimmo Pohjosen kanssa yhteistyössä toteutetun Bright Shadowin.

Tanssia, multimediaa ja elävää musiikkia yhdistävä Swan Song on saanut inspiraationsa tähtitanssija Minna Tervamäen elämäntyöstä – ja baletin kuolevista joutsenista. Teos nostaa esiin ajankohtaisia teemoja vieraan kohtaamisesta ja elämän arvaamattomuudesta. Videoita ja robottikameraa hyödyntävä draama on saanut kantaesityksensä Aleksanterin teatterissa 2014. Alminsalissa teoksessa tanssii Minna Tervamäen rinnalla mm. Virpi Pahkinen Companyssa tanssinut ruotsalainen Pontus Sundset.

Minna Tervamäen ja harmonikkataiteilija Kimmo Pohjosen yhteistyö alkoi Kansallisoopperan lavalta vuonna 2011. Tästä syntyi duetto Bright Shadow, jota on esitetty mm. Saksassa ja Unkarissa.  Yleisö pääsee seuraamaan tahtojen taistoa ja voimien vääntöä, kun nämä kaksi karismaattista taiteilijaa kohtaavat.

Kansallisbaletti on kutsunut vapaan kentän tanssiryhmiä esiintymään viime vuosina, jolloin Alminsalissa on nähty mm. Virpi Pahkinen, Susanna Leinonen ja Tero Saarinen Companyjen vierailut. Myös Kansallisooppera kutsuu vuosittain vähintään yhden vierailevan oopperaseurueen esiintymään Alminsalissa. Syksyllä 2017 Alminsaliin on kutsuttu vierailulle Minna Tervamäen lisäksi Taite ry & Avanti! syys-lokakuussa.

Minna Tervamäki: Swan Song & Bright Shadow
Suomen kansallisooppera ja -baletti, Alminsali
13.10.2017 klo 19.30, 14.10.2017 klo 15
Liput 29–35 e