Kansallisooppera ja -baletti etsii uutta pääjohtajaa

Suomen kansallisoopperalle ja -baletille etsitään uutta pääjohtajaa. Nykyinen pääjohtaja Päivi Kärkkäinen jää työstään eläkkeelle keväällä 2018. Uuden pääjohtajan on määrä aloittaa vuoden 2018 alussa. Rekrytointi käynnistyy tammikuussa 2017.

Tehtävään etsitään kulttuuria arvostavaa, näkemyksellistä johtajaa. Strategian toteuttaminen, terve rahoituspohja, toimintaedellytysten turvaaminen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien löytäminen ovat hänen tärkeimpiä tehtäviään. Pääjohtaja on myös keskeinen vaikuttaja suomalaisella kulttuurikentällä. Pääjohtaja vastaa koko organisaation johtamisesta, oopperan ja baletin taiteelliset johtajat toimivat hänen alaisuudessaan.

”Kansallisooppera ja -baletti on erinomaisessa kunnossa niin taiteellisesti, taloudellisesti kuin hallinnollisestikin. Päivi Kärkkäinen on uudistanut ja johtanut taloa esimerkillisesti ja hänen panoksensa talon upeassa nykytilassa on poikkeuksellisen merkittävä”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Leena Niemistö. Päivi Kärkkäinen aloitti tehtävässään yhdeksän vuotta sitten, joulukuussa 2007.

”Olen viihtynyt erinomaisesti tässä luovassa ja lumoavassa työympäristössä ja olen edelleen innostunut työstäni. Tältä paikalta saan todistaa sitä, miten tärkeä voima kulttuuri on yhteiskunnassa. Vuoden kuluttua on kuitenkin aika antaa tilaa myös muulle kuin työelämälle ja tuntuu hyvältä saada olla enemmän kotona Tampereella”, kertoo Päivi Kärkkäinen

Suomen kansallisooppera ja -baletti on maan ainoa täysimittainen ammatillinen ooppera- ja balettitalo. Vierailuesitykset, koululaisoopperat ja esitysten suoratoistot verkossa vievät toimintaa kaikkialle Suomeen. Talossa on noin 530 kuukausi- ja 100 tuntipalkkaista työntekijää, ja lisäksi näytäntövuoden aikana talossa työskentelee noin 900 kotimaista ja ulkomaista vierailijaa. Kuluneella syyskaudella päänäyttämön esitysten täyttöaste on jälleen korkea, 95%, ja lisäksi viime vuonna tavoitettiin digitaalisesti yli miljoona ihmistä.

Yhtä aikaa pääjohtajan kanssa Kansallisoopperaan ja -balettiin etsitään myös uutta baletin taiteellista johtajaa, kun Kenneth Greven määräaikainen kausi päättyy kesällä 2018.

Lisätietoja:
Hallituksen pj. Leena Niemistö / assistentti Heidi Rainesalo p. 040 572 5116, heidi.rainesalo@pihlajalinna.fi

Aiheesta muualla: Johtajarekrytoinnit alkamassa (oopperabaletti.fi)

viestintäpäällikkö Johanna Järventaus 040 731 2213
viestintäsuunnittelija Petra Rönkä 050 413 2421 (oopperat)
viestintäsuunnittelija Emilia Vähätalo 040 832 1611 (digitaaliset kanavat)
viestintäkoordinaattori Tuike Lehko 050 439 2710