Kansallisooppera kutsuu Saaristo-oopperan kylään

Tahitilla tuulee on Bernsteinin jazzahtava ja tragikoominen pienoisooppera

Kansallisooppera on kutsunut länsisuomalaisen Saaristo-oopperan vierailulle elokuun alussa. Saaristo-ooppera tuo Alminsaliin 7.–9.8. Leonard Bernsteinin jazzahtavan ja tragikoomisen pienoisoopperan Tahitilla tuulee (Trouble in Tahiti). Sen tapahtumat sijoittuvat 1950-luvun amerikkalaiseen lähiöön, jossa onnettoman avioparin, kotirouva Dinahin ja liikemies Samin arki koostuu sarjasta toiveita, valheita, ponnisteluja ja lannis­tumisia. Mukana oleva trio kommentoi tapahtumia kuin kreikkalainen kuoro suoraan radiomainon­nan maailmasta.

Dinahin ja Samin rooleissa laulavat Päivi Nisula ja Tuomas Pursio. Oopperan on ohjannut Kari-Pekka Toivonen , lavastuksesta vastaa Jani Uljas , puvuista Marjo Haapasalo ja valaistuksesta Timo Alhanen. Suomennos on Mikko Koivusalon käsialaa. Seitsenhenkistä orkesteria johtaa Jari Hiekkapelto.

Leonard Bernsteinin ensimmäinen ooppera kantaesitettiin vuonna 1952. Bernsteinin kolmesta oopperasta viimeinen, A Quiet Place (1983), liittyy juoneltaan ensimmäiseen, ja sitä esitetään usein Trouble in Tahitin yhteydessä.

Saaristo-ooppera on oopperalaulaja Päivi Nisulan vuonna 2010 perustama oopperaseurue. Sen ensimmäinen tuotanto oli Turun kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmassa kuultu Menottin Meedio . Saaristo-ooppera tuottaa pienen mittakaavan ooppera- ja musiikkitaideteoksia Länsi-Suomessa, Turun seudulla ja Turunmaan saaristossa. Seurue haluaa perinteisen oopperayleisön lisäksi houkutella uusia oopperan ystäviä ja osallistua keskusteluun oopperan ja musiikkitaiteen tilasta suurten taidelaitosten rinnalla.

Saaristo-ooppera: Tahitilla tuulee
Alminsalissa 7.8., 8.8. ja 9.8.2014 klo 19
Liput 30,50e (sis. palvelupalkkion) Oopperan lipunmyynti ja Lippupiste

Teoskuvat ovat maksutta tiedotusvälineiden käytettävissä Kansallisoopperan aineistopankissa . Aineistopankin käyttäjiksi voi rekisteröityä Oopperan www-sivujen kautta. Ensi-iltateosten kuvat ovat käytettävissä aineistopankissa ensi-iltaviikon loppupuolelta alkaen.

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.