Suomen kansallisooppera ja -baletti yhteistyöhön Kalevala Korun kanssa

Suomen kansallisooppera ja -baletti on solminut yhteistyösopimuksen Kalevala Korun kanssa. Kalevala Koru suunnittelee kaulakorun, jonka innoittajana on marraskuussa 2017 ensi-iltansa saava Kalevalanmaa-teos. Koru on kannanotto suomalaisen peräänantamattomuuden ja sisäisen voiman tärkeydestä.

Kalevalanmaa on Suomen kansallisoopperan ja -baletin mittava suurteos, joka juhlistaa Suomen itsenäisyyden 100-vuotista taivalta. Teoksen koreografi on Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve. Tarina ammentaa Suomen historian ja kulttuurin merkkipaaluista ja yhdistää rohkeasti eri taidemuotoja keskenään. Lopputuloksena on leikkisä, hullu ja koskettava teos, joka voi syntyä vain ulkopuolisen silmin. Tanskalaisen Greven vuodesta 2008 alkanut kausi Kansallisbaletin taiteellisena johtajana päättyy kesällä 2018.

”Kalevala Koru on yksi suomalaisuuden ikoneista. Olen itsekin pitänyt Kalevala Korun koruja jo vuosia. On upeaa, että pääsemme luomaan yhteistyössä korun, joka kertoo Kalevalanmaa-teoksen tarinaa laajemmin suomalaisille. Toivon, että tästä tulee koru, jota kannetaan ylpeydellä, ja joka toimii sisäisen voiman lähteenä”, Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve toteaa.

Korun suunnittelee muotoilujohtaja Kirsti Doukas, joka on luonut myös Vanamo, Lähde, Naisen ääni ja Pohjantähti -korusarjat.

”On hienoa päästä rakentamaan koru Kenneth Greven Kalevalanmaa-tarinan pohjalta. Tarinat ovat Kirsti Doukasin vahvuus. Kalevala Korua ja Kalevalanmaata yhdistävät samat teemat suomalaisuudesta, joten yhteistyö on erittäin luontevaa. Moderni teos sopii hyvin uudistuvalle yrityksellemme, Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen kuvailee.

Kalevalanmaan kantaesitys on 3.11.2017, ja koru julkistetaan osana Kalevala Korun syksyn 2017 mallistoa. Ryhmäliput balettispektaakkelin esityksiin ovat jo saatavilla, yksittäisten lippujen myynti käynnistyy huhtikuussa 2017.

Lue lisää Kalevalanmaasta
Kenneth Greve kertoo Kalevalanmaa-suunnitelmistaan

Lisätietoja:

Kalevala Koru: toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen, p. 050 533 1859, riitta.huuhtanen@kalevalakoru.fi

Suomen kansallisooppera ja -baletti:
Kalevala Koru -yhteistyö ja varainhankinta: pääjohtaja Päivi Kärkkäinen, p. 09 4030 2200, paivi.karkkanen@opera.fi
Kalevalanmaa-esitykseen liittyvät haastattelupyynnöt ja lisätiedot: viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen, p. 09 4030 2223, jussi.iltanen@opera.f

viestintäpäällikkö Johanna Järventaus 09 4030 2322
viestintäsuunnittelija Petra Rönkä 09 4030 2274 (oopperat)
viestintäsuunnittelija Emilia Vähätalo 040 832 1611
viestintäkoordinaattori Tuike Lehko 050 439 2710

Suomen kansallisooppera ja -baletti on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.

Kalevala Koru Oy on arvostettu suomalainen korubrändi ja suomalainen muotoilutalo, jonka 80-vuotiaan toiminnan juuret kumpuavat designista, laadukkaista materiaaleista ja suomalaisesta käsityöstä. Muotoilufilosofiamme perustuu korkeatasoiseen, tunnistettavaan ja erottuvaan muotoiluun. Muotoilu tulkitsee omaa aikaansa ja saa inspiraationsa tarinoista, ihmisistä, luonnosta ja ilmiöistä. Kaikki korut valmistetaan Kalevala Korun omalla tehtaalla Helsingin Pitäjänmäessä. Yritys työllistää 115 henkilöä.
www.kalevalakoru.fi