Suomi 100 -vuoden balettispektaakkeli haastaa löytämään sisun uudelleen

Kenneth Greven uusi teos ylittää taidemuotojen rajoja

Kansallisoopperan ja -baletin yhteinen Suomi 100 -juhlavuoden suursatsaus on järkälemäinen teos Suomen historiasta – ja tulevaisuudesta. Kenneth Greven Kalevalanmaan ensi-ilta on 3. marraskuuta 2017.

Tarina ammentaa häpeilemättä tämän maan historian ja kulttuurin merkkipaaluista ja yhdistää rohkeasti eri taidemuotoja keskenään. Lopputuloksena on leikkisä, hullu ja koskettava teos, joka voi syntyä vain ulkopuolisen silmin. Tanskalaisen Greven vuodesta 2008 alkanut kausi Suomessa päättyy vuonna 2018. Kalevalanmaa on yhtä aikaa kiitosvirsi, ylistyslaulu ja tukkapölly Suomen kansalle. Se sukeltaa syvälle suomalaisuuden ytimeen. Ymmärrämmekö juuremme? Tiedämmekö mihin olemme menossa? Vieläkö meistä löytyy sisua mennä läpi harmaan kiven niin kuin joskus ennen?

”Tanskalaisilla on ’hygge’, mutta teillä suomalaisilla on sisu. Ihailen sitä voimaa, joka on tässä yhteiskunnassa ja Suomen historiassa. Haluan haastaa suomalaiset löytämään sisun uudelleen myös tulevaksi sadaksi vuodeksi”, sanoo Greve.

Tarinan ikonisissa hetkissä soivat suomalaiset musiikkimuistot yli genrerajojen. Musiikin koostaa Tuomas Kantelinen, joka säveltää mukaan myös aivan uutta. Näyttämölle nousevat harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen ja kansanmusiikkiyhtye Värttinä. Mukana on myös Kansallisoopperan kuoro ja suuri orkesteri.

”Kävimme Kennethin kanssa läpi kymmenittäin erilaisia ehdotuksia”, kertoo säveltäjä Tuomas Kantelinen. ”Pääkriteerinä musiikkivalinnoissa oli baletin tarinaan ja tanssikieleen istuvat teokset, jotka kuljettaisivat tätä tarinaa ja tanssia luontevasti. Tarinassa on mukana muinaisten aikojen mystiikkaa, tuttuja sankarihahmoja, uutta tulkintaa sekä tärkeä katsaus itsenäisen Suomen 100-vuotisesta historiasta. Musiikillisesti teos on kukkakimppu erilaisia sävyjä ja useita säveltäjämestareita. Mukana on myös aikamoisia yllätyksiä!”

Esitykset johtaa Nick Davies, tuttu Oopperan kummituksen kapellimestarina, lavastuksen, valaistuksen ja projisoinnit suunnittelee Mikki Kunttu ja puvut Erika Turunen.

Toisin kuin Kenneth Greven aiemmat baletit Lumikuningatar ja Pieni merenneito, Kalevalanmaa ei sovi aivan pienille. Suositusikäraja on tällä hetkellä 9-vuotiaasta ylöspäin.

Lipunmyynti yrityksille ja ryhmille alkaa jo torstaina 22.9.2016, hinnat 53–119 euroa. Myynnissä on aluksi neljä esitystä syksyn 2017 yhteensä 11 esityksestä: ke 15.11., la 18.11., ke 22.11. ja la 25.11.2017. Esitys kuuluu myös kauden 2017–2018 kausikortteihin, joiden myynti alkaa maalis–huhtikuussa 2017. Yritys- ja ryhmäliput saa Oopperan ryhmämyynnistä (liput@opera.fi, (09) 4030 2210 ma–pe 9–16). Lisätietoja Kalevalanmaan esittelysivulta verkosta.

Lipun hintaan halukkaille kuuluu tunnelmaan virittävä kierros talon uumenissa ennen esitystä.

Vahvasti kotimainen ohjelmisto juhlavuonna 2017

Juhlavuoden syksyllä 8.9.2017 saa kantaesityksensä myös uusi kotimainen ooppera Syyssonaatti, jonka teksti pohjautuu Ingmar Bergmanin samannimiseen elokuvaan. Säveltäjä on Sebastian Fagerlund, yksi kiitetyimpiä uuden polven suomalaissäveltäjiä. Produktion ohjaa ja lavastaa Stéphane Braunschweig, ja Charlotten rooliin on kiinnitetty Anne Sofie von Otter. Esitykset johtaa John Storgårds.

Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoon kuuluvat myös Kaija Saariahon tuorein näyttämöteos Only the Sound Remains (12.4.2017 alkaen) sekä Tero Saarisen Kullervo Jean Sibeliuksen musiikkiin (29.4.). Lisäksi nähdään Susanna Leinosen, Virpi Pahkisen, Jyrki Karttusen ja Jorma Uotisen teokset uudessa Voima-illassa (19.5.) sekä Marjo Kuuselan Seitsemän veljestä (24.3.). Buenos Airesista Seinäjoelle kuljetaan yleisön toivomassa Tango!-konsertissa (16.5.).

Kalevalanmaa, Syyssonaatti, Only the Sound Remains, Kullervo, Voima, Seitsemän veljestä ja Tango! ovat osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Katso myös video:

Kenneth Greve kertoo Kalevalanmaasta https://youtu.be/4yCNu1IM7g8

Lisätietoja:

Viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen jussi.iltanen@opera.fi p. 050 307 1105 (baletit)
Viestintäsuunnittelija Petra Rönkä
petra.ronka@opera.fi p. 050 413 2421 (oopperat)

viestintäpäällikkö Johanna Järventaus 040 731 2213
viestintäsuunnittelija Petra Rönkä 050 413 2421 (oopperat)
viestintäsuunnittelija Emilia Vähätalo 040 832 1611 (digitaaliset kanavat)
viestintäkoordinaattori Tuike Lehko 050 439 2710

Suomen kansallisooppera ja -baletti on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.