Visuaalisesti oivaltava Ovela kettu palaa ohjelmistoon 14.10.

“Muotoilija ja kuvittaja Klaus Haapaniemi on hahmotellut eläinaiheiselle tarinalle niin korean taikamaailman, ettei vastaavaa taida löytyä mistään muusta oopperatalosta,” kirjoitti Helsingin Sanomat arviossaan Ovelan ketun ensi-illan jälkeen.

23. tammikuuta 2015 ensi-iltansa saaneen Leoš Janáčekin Ovelan ketun on toteuttanut poikkeuksellisen kiinnostava työryhmä. Kansainvälisesti tunnettu suunnittelija Klaus Haapaniemi muistetaan Suomessa erityisesti Iittalan Taika-astioista. Ovelaan kettuun hän on suunnitellut kiehtovan sadunomaisen maailman yhteistyössä lavastaja ja pukusuunnittelija Mark Väisäsen kanssa. Ohjauksesta ja koreografiasta vastaa kiitetystä Doctor Atomicista tuttu työpari Immo Karaman ja Fabian Posca . Esitykset johtaa Dalia Stasevska .

Janáček löysi tekstin oopperaansa kuvitettuna jatkokertomuksena ilmestyneestä Rudolf Tesnohlídekin tarinasta. Siinä nuori kettu päätyy metsänvartijan vangiksi ja joutuu tutustumaan uuteen maailmaan. Lopulta koittava vapaus on oikeaa ketun elämää, vaikka jääkin lyhyeksi. Aiheena on ihmisten ja eläinten maailman kohtaaminen ja luonnon ikuinen kiertokulku. Traagisten ihmiskohtaloiden säveltäjä Janáček käsitteli myös luontoa ymmärtävällä lämmöllä.

Päähenkilöinä on kylän ihmisten lisäksi metsän eläimiä. Metsänvartijana esityksissä nähdään  Ville Rusanen , Ketun roolissa  Mari Palo  ja Kettuneitinä vuorottelevat  Hanna Rantala  ja  Kaisa Ranta .

Leoš Janáček: Ovela kettu
Esitykset Suomen kansallisoopperassa 14.10., 17.10., 20.10., 26.10., 28.10., 31.10., 7.11., 9.11.
Liput 15–99 e

Lisätietoja : viestintäsuunnittelija Petra Rönkä, p. 09 4030 2320 , petra.ronka@opera.fi

viestintäpäällikkö Katja Jokinen 09 4030 2322
viestintäsuunnittelija Petra Rönkä  09 4030 2320 (oopperat)
viestintä koordinaattori Tuike Lehko 050 439 2710

Suomen kansallisooppera ja -baletti on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.