Kansallisoopperan syksyn konsertit koettavissa myös suoratoistona verkossa

Report this content

Suomen Kansallisoopperan esitykset ovat yhä paremmin suomalaisten ulottuvilla, kun e-concerthousen toteuttamien suoratoistojen lisäksi Yle välittää ooppera- ja balettiesityksiä koteihin television ja radion välityksellä.

Suomen Kansallisoopperan syyskauden konsertit ovat koettavissa myös suoratoistona verkon kautta. Klassiseen musiikkiin erikoistunut suomalainen e-concerthouse- portaali välittää suomalaisten kotikoneille maksutta kolme konserttia suorina lähetyksinä. Konserttien sarjan aloittaa Richard Straussin 150-vuotisjuhlakonsertti 24.10.2014 Kansallisoopperan päänäyttämöllä, ja seuraavaksi kuullaan Giuseppe Verdin Requiem Johanneksen kirkossa pyhäinpäivänä 1.11.2014. Päätteeksi kuullaan Oopperan joulu -kiertueen konsertti Lohjan kirkosta 21.11.2014. Konserttilähetykset ovat katsottavissa e-concerthouse-sivustolla, YouTubessa ja Kansallisoopperan verkkosivuilla vähintään kuuden kuukauden ajan maailmanlaajuisesti.

”Loppuvuodesta 2013 taiteilijoidemme kanssa solmitun tallennesopimuksen ansiosta Kansallisooppera näkyy ja kuuluu tulevaisuudessa monin eri keinoin”, sanoo Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi. ”E-concerthousen kautta striimattavaksi valikoidut konsertit tavoittavat sekä kotimaiset että kansainväliset kuulijamme. Lisäksi olemme käynnistäneet yhteistyön Ylen kanssa ohjelmistomme saattamiseksi yhä uusien katsojien ja kuulijoiden ulottuville.”

Yle välittää oopperaa ja balettia joka kotiin

Kansallisooppera ja Yle ovat tänä syksynä aloittaneet yhteistyön, joka tuo ooppera- ja balettiesityksiä jokaiseen suomalaiseen kotiin television ja radion välityksellä. Kolmen ja puolen vuoden mittainen sopimus sisältää vuosittain yhden teoksen radio- ja yhden teoksen televisiotaltioinnin. Radioinnit kuullaan Yle Radio 1:ssä ja televisioinnit nähdään Yle Teemalla.

Yhteistyö alkaa 11.10.2014 Modest Musorgskin Boris Godunov -oopperan radioinnilla, joka välitetään myös eurooppalaisille kuulijoille EBU:n jäsenyhtiöiden kautta. Matti Salmisen tähdittämän oopperan välittävät kuulijoilleen suorana ainakin Espanjan, Kroatian ja Tanskan yleisradioyhtiöt. Saksan Saarlandin radio ja Slovenian radio lähettävät taltioinnin myöhemmin.

Kaija Saariahon Émilie-ooppera radioidaan 11.4.2015. Ensimmäinen televisioitava tuotanto on 27.2.2015 Kullervo, koreografi Tero Saarisen uutuusteos Sibeliuksen musiikkiin. Teoksessa mukana on myös Kansallisoopperan orkesteri, kuoro ja solisteja.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Heidi Almi, p. 09 4030 2321, heidi.almi@opera.fi

Suomen Kansallisooppera / Viestintä
viestintäpäällikkö Heidi Almi 09 4030 2321

viestintäsuunnittelija Heli Rislakki 09 4030 2320
viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen 09 4030 2223
päädramaturgi Juhani Koivisto 09 4030 2215
etunimi.sukunimi@opera.fi
www.ooppera.fi

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.

Avainsanat: