Oopperan kummitus -musikaalin liput myyntiin tiistaina 11.11.2014

Report this content

Maailman menestynein musikaali, Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummitus nähdään ensi kertaa Suomessa syyskuussa 2015 Kansallisoopperan päänäyttämöllä. Syksyn 2015 esitysten liput tulevat myyntiin tiistaina 11.11.2014 klo 9.

Suomen Kansallisooppera toteuttaa ensimmäisenä Suomessa kaikkien aikojen menestyksekkäimmän musikaalin, Andrew Lloyd Webberin Oopperan kummituksen syyskuussa 2015. Vuonna 1986 ensiesityksensä saaneen musikaalin on nähnyt jo yli 140 miljoonaa katsojaa 30 maassa. Maailmalla on esitetty useimmiten alkuperäisen Lontoon-version mukaista Oopperan kummitusta (The Phantom of the Opera), mutta Kansallisooppera on viidentenä teatterina maailmassa saanut luvan tehdä kokonaan uuden tuotannon.

Oopperan kummituksen ensi-ilta nähdään Kansallisoopperan päänäyttämöllä 4.9.2015, ja kevään 2016 loppuun mennessä esityksiä on 45. Yksittäisten lippujen myynti syksyn 2015 esityksiin käynnistyy tiistaina 11.11.2014 klo 9 Lippupisteen verkkokaupassa, Oopperan ja Lippupisteen puhelinpalvelussa sekä Lippupisteen myyntipisteissä. Oopperan lipunmyynnin palvelupiste on auki klo 11 alkaen. Syksyn 2015 esitysten lipunmyynti yrityksille ja ryhmille käynnistyi jo maaliskuussa, ja lipuista on varattu jo yli kolmannes.

Oopperan kummituksen ohjaa Tiina Puumalainen, ja koreografian luo Osku Heiskanen. Lavastuksen suunnittelee Teppo Järvinen, puvut Marjaana Mutanen ja valaistuksen Timo Alhanen. Sama joukko tunnetaan monista musikaaleistaan sekä Kansallisoopperan Puhdistus-oopperasta vuonna 2012. Oopperan kummituksesta on luvassa näyttävä tuotanto, jossa päästään hyödyntämään suuren oopperatalon nykyaikaisen tekniikan suomia mahdollisuuksia. Ensi-illan johtaa kapellimestari Nick Davies ja osan esityksistä Kurt Kopecky.

Rooleissa nähdään mm. Ville Rusanen / Ilkka Hämäläinen (Kummitus), Sofie Asplund / Hanna-Liina Võsa (Christine Daaé), Tero Harjunniemi / Olli Tuovinen (Raoul), Hanna-Leena Haapamäki (Carlotta Giudicelli) ja Mika Pohjonen / Kai Pitkänen (Ubaldo Piangi).

Oopperan kummitus on suuri kertomus taiteen voimasta ja rakkauden kaipuusta. Pariisin oopperaan sijoittuva kauhutarina perustuu Gaston Leroux'n romaaniin vuodelta 1910. Oopperatalossa tapahtuu outoja asioita ja onnettomuuksia, joiden seurauksena nuori Christine saa suuren roolin. Mutta kuka saa hänen sydämensä, lapsuudenystävä Raoul vai oopperan maanalaisissa kerroksissa asustava salaperäinen naamioitu mies? Oopperan kummitus esitetään alkuperäisellä kielellä englanniksi.

Andrew Lloyd Webber: Oopperan kummitus
Ensi-ilta Kansallisoopperassa 4.9.2015

Muut esitykset 5.9.–31.12.2015 (esitykset jatkuvat kevätkaudella 2016)

Liput Oopperan lipunmyynti ja Lippupiste 17,50–88,50 e, permanto alk. 68,50 e, koululaiset ja alle 30-vuotiaat opiskelijat alk. 55,50 e, eläkeläiset alk. 70,50 e (sis. palvelumaksun).

Lisätietoja: viestintäsuunnittelija Heli Rislakki, p. 09 4030 2320, heli.rislakki@opera.fi

Suomen Kansallisooppera / Viestintä
viestintäpäällikkö Heidi Almi 09 4030 2321

viestintäsuunnittelija Heli Rislakki 09 4030 2320
viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen 09 4030 2223
päädramaturgi Juhani Koivisto 09 4030 2215
etunimi.sukunimi@opera.fi
www.ooppera.fi

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.

Avainsanat: