Eino Kalima -ohjauspalkinto Juha Hurmeelle esityksestä Europaeus

TIEDOTE 16.5., JULKAISUVAPAA KELLO 11.00

Juha Hurmeelle on myönnetty tänään Eino Kalima -ohjauspalkinto hänen Kansallisteatterin Willensaunaan tekemästään ohjaustyöstä Europaeus. Kansallisteatterin pääjohtajana vuosina 1917–1950 toimineen Eino Kaliman nimeä kantava palkinto jaetaan joka kolmas vuosi. Palkinnon arvo on 30 000 euroa, ja se myönnetään Kansallisteatterissa suoritetusta ohjaustyöstä, jonka tuloksena on taiteellisesti ja eettisesti täysipainoista teatteria. Loppuunmyyty Europaeus siirtyy syksyllä Pienelle näyttämölle.

Palkintoperusteissa kerrotaan, että voittajaksi nousi ”Juha Hurmeen viisaasti, hauskasti, oivaltavasti, viihdyttävästi, kauniisti ja kertakaikkisen omaehtoisesti kirjoittama ja ohjaama Europaeus, jonka taitava ja upeasti yhdessä toimiva työryhmä koskettavasti, intensiivisesti, riemastuttavasti ja mieleenpainuvalla eläytymisellä esittää.”

Ohjaaja, kirjailija ja käsikirjoittaja Juha Hurme (s. 1959) on Yövieraat- ja Nälkäteatterin sekä Suomen kiinalaisen teatterin perustajajäsen. Hän on toiminut myös Ylioppilasteatterin taiteellisena vastaavana sekä Teatteri Telakan johtajana. Hurme on ohjannut lukuisille kotimaisille näyttämöille ja tehnyt laajalti opetustyötä. Hurmeelle myönnettiin Eino Leinon palkinto vuonna 2005. Hurme on julkaissut romaanit Volvo Amazon (Otava, 2007), Puupää (Teos, 2009) sekä Hullu (Teos, 2012). Hurmeen uusin teos Nyljetyt ajatukset ilmestyi Teokselta huhtikuussa.

Eino Kalima -palkintolautakuntaan kuuluivat teatterikriitikot Rolf Bamberg Demokraatista, Suna Vuori Helsingin Sanomista, Isabella Rothberg Hufvudstadsbladetista sekä puheenjohtajana Kansallisteatterin hallituksen puheenjohtaja Leena Majander-Reenpää.

Vuonna 1973 perustettu palkinto otettiin säännölliseen käyttöön vuonna 1993. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Kurt Nuotio: Elämää pitempi yö, Antti Einari Halonen: Säädyllinen murhenäytelmä, Reko Lundán: Lokki, Mika Myllyaho: Kullervo, Tuomo Aitta: Tyynymies, Kristian Smeds: Tuntematon sotilas sekä Juha Malmivaara: Musta purje Valkea purje.

Uusia taiteellisia avauksia tuetaan Eino Kaliman rahastosta

Kansallisteatteri on käynnistänyt uuden taiteilijaresidenssiohjelman. Ensimmäiseksi viisivuotiseksi residenssitaiteilijaksi on kutsuttu eturivin suomalaisiin teatteriohjaajiin kuuluva Kristian Smeds (s. 1970). Kansallisteatteri on sopinut Kristian Smedsin tekevän residenssitaiteilijakaudellaan 2015 ̶ 2019 kolme teosta Kansallisteatteriin. Residenssiohjelmaa tukee Eino Kaliman rahasto.

Toinen merkittävä taiteellinen avaus on uuden kotimaisen draaman projekti. Vuonna 2015 käynnistyvässä viisivuotisessa projektissa kantaesitetään Omapohjan näyttämöllä joka näytäntövuosi uusi kotimainen näytelmä. Viisi projektiin kutsuttua nuoren polven näytelmäkirjailijaa ovat Veera Tyhtilä, Okko Leo, Marko Järvikallas, Melli Maikkula ja Paula Salminen. Myös uuden draaman projektin rahoituksen mahdollistaa Eino Kaliman rahaston uusi apuraha.

Eino Kalima -ohjauspalkinto: puheenjohtaja Leena Majander-Reenpää p. 050 529 2906
sekä dramaturgi Eva Buchwald
eva.buchwald@kansallisteatteri.fi tai p. 010 733 1314.
Uuden draaman projekti ja taiteilijaresidenssiohjelma: pääjohtaja Mika Myllyaho
mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi

www.kansallisteatteri.fi/media

Europaeuksen