Juha Jokelan uusi komedia Sumu Kansallisteatteriin

–  alkusyksyn kotimaisia uutuuksia myös Tuomas Kyrön Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja sekä Veera Tyhtilän 60

Näytelmäkirjailija-ohjaaja Juha Jokelan itsesensuurikomedia Sumu tarttuu tuoreella tavalla suomalaiseen ikuisuusaiheeseen: pienen valtion ja sen kansalaisten eettiseen akrobatiaan ja ennakkoluuloihin suuren, arvaamattoman naapurimaan varjossa. Näytelmä yhdistelee liike-elämän, tieteen, politiikan ja moraalin kuvioita älykkäästi, vauhdikkaasti ja hykerryttävän hauskasti. Jokelan uutuus on kirjoitettu Suurelle näyttämölle, ja sen rooleissa nähdään joukko suomalaisen teatterin huippuja. Kari Ketonen ja Elena Spirina tekevät Sumun myötä debyyttinsä Kansallisteatterissa.

On alkuvuosi 2014. Kolmen miehen Somnimag-yhtiön huippuinnovaatio, laite nimeltä MGD, kartoittaa ihmisen aivotoimintaa ennennäkemättömän tarkasti. Ainoa ongelma on kalliin koneen saaminen kaupaksi. Kun laitetta lähdetään Työ- ja elinkeinoministeriön tuella viemään Venäjälle, ongelmia on äkkiä paljon enemmän.

Somnimagin toimitusjohtaja Olli (Timo Tuominen) jää puun ja kuoren väliin, kun markkinointipäällikkö Jone (Kari Ketonen) on valmis tinkimään moraalista projektin nimissä ja päätutkija Taisto (Jani Karvinen) vastustaa koko Venäjä-yhteistyötä. Kun itänaapurin ulko- ja sisäpoliittinen toiminta seurauksineen käy yhä vaikeammin ennustettavaksi ja avustajaksi palkattu, suomenvenäläinen Larissakin (Elena Spirina) vaikuttaa epäilyttävän pätevältä, ei paluuta harmaalta alueelta enää ole.

Sumun kantaesitys nähdään Suurella näyttämöllä 14.9.2016. Rooleissa ovat Katariina Kaitue, Jani Karvinen, Kari Ketonen, Karin Pacius, Jukka-Pekka Palo, Elena Spirina ja Timo Tuominen, videolla Ria Kataja.

Tuomas Kyrön Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja saa ensi-iltansa Pienellä näyttämöllä komediataituri Arto af Hällströmin ohjaamana. Satu Rasilan dramatisoimassa tarinassa tuttu jäärä alkaa valmistautua lähdöistä suurimpaan. Mielensäpahoittajana nähdään loistava Vesa Vierikko, ja muissa rooleissa valloittavat Petri Manninen, Ilja Peltonen ja Paula Siimes. Ensi-ilta on Pienellä näyttämöllä 21. syyskuuta.

Veera Tyhtilän Kansallisteatterille kirjoittamassa upeassa uutuusnäytelmässä 60 stand up -koomikko Tuuti seisoo viimeisen mahdollisuuden partaalla. Ura on pahassa laskusuhdanteessa, mies Tarmo elelee omissa maailmoissaan ja työnantaja Henri haluaisi palkata komediaklubilleen nuoremman esiintyjän. Pienestä tragediasta kuoriutuu esiin suomalaisittain harvinaislaatuinen, sinisävyinen komedia elämän syrjästä, parrasvaloista ja naurujen kalliista lunnaista. Onko mitään pahempaa kuin unohdetuksi tuleminen? Laulujen ja livemusiikin säestämän esityksen rooleissa nähdään virtuoottiset näyttelijät Terhi Panula, Juhani Laitala ja Petri Liski. Esityksen ohjaa Otso Kautto. Kantaesitys nähdään Omapohjassa 7. syyskuuta.

Lisätiedot ja lehdistölipputoiveet
tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Lisää ohjelmistostamme