Kansallisteatterin kevätkausi huipentuu monipuoliseen vierailuohjelmistoon

Report this content

Kansallisteatterin näyttämöillä nähdään huippunykysirkusta, koko perheen elämysteatteria, Juha Hurmeen festivaaliesityksiä, monologiooppera Oma vika sekä alkoholismin teemaan pureutuva kantaesitys Fragile.

Maailmankuulu Cirkus Cirkör viettää 20-vuotisjuhlaansa rajoja rikkovan ja maailmaa muuttavan nykysirkuksen johtotähtenä. Suomeen uunituoreena saapuva uutuusteos Limits tarttuu rohkeasti kiinni meitä ympäröiviin rajoihin ja kääntää näkökulman Cirkörille tuttuun tapaan päälaelleen. Luvassa on valtavaa energiaa ja hullunrohkeaa heittäytymistä sekä tasapainoilua pakenemisen, muuttovirtojen ja raja-aitojen maailmassa – puhumattakaan sirkustaiteilijoiden fyysisten rajojen koettelusta! Cirkus Cirkörin perustajan Tilde Björforsin ohjaama Limits kantaesitettiin Västeråsissa maaliskuussa, ja se on osa Cirko-festivaalin ohjelmistoa. Näytännöt nähdään Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 14.−15. toukokuuta.

Watti Walopää ja kadonnut hehku on Janne Raudaskosken laajalti ulkomailla kiertänyt elämysteatteriesitys. Se on yksi suosituimmista suomalaisista koko perheen teoksista maailmalla. Nyt Watti Walopää saa uuden Euroopan ensi-iltansa pidempänä ja näyttävämpänä versiona Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä, missä näytäntöjä nähdään 24.−25. toukokuuta.

Juha Hurmeen Murtovesiteatteri esittää eri festivaaleille (Kustaviin, Hailuotoon, Maiju Lassila -sarjaan) valmistettuja esityksiä, joita pyritään pitämään ohjelmistossa useita vuosia. Töitä yhdistävät maltillinen kesto, korkeakirjallinen lähtökohta, huippuesiintyjät ja riisutut puitteet. Murtovesiteatteri-festivaalin neljän eri esityksen kokonaisuus nähdään Willensaunassa 19.−21. toukokuuta.

Olli Kortekankaan ja Michael Baranin suurta huomiota herättänyt monologiooppera Oma vika nähdään Willensaunassa. Baritoni Sauli Tiilikaisen henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva ooppera käsittelee kipeää aihetta, oman lapsen menettämistä surutyötä tekevän vanhemman näkökulmasta. Oma vika sai kantaesityksensä Turussa 2015 Saaristo-ooppera ry:n tuottamana. Näytännöt nähdään Kansallisteatterissa toukokuun 12.−14. päivä sekä elokuun 23.−25. päivä.

Heikki Törmin ja Sami Parkkisen Fragile — särkyvää on esitys nuoren ihmisen hauraudesta ja haavoittuvuudesta. Esitys käsittelee alkoholismia ja toimintahäiriöisen perheen dynamiikkaa. Se tuo näkyviin ne tunteet, joita lapsi joutuu piilottelemaan alkoholin ongelmakäytön varjossa. Fragile kantaesitetään Pienellä näyttämöllä 25. toukokuuta.

Klockrike-teatteri tuottama, Anna Paavilaisen huikea monologiesitys PLAY RAPE nähdään Suurella näyttämöllä tämän viikon torstaina 12. päivä. Pienellä näyttämöllä nähdään 18. toukokuuta Minttu Mustakallion, Ville Virtasen ja Samuli Laihon improvisaatioesitys Minttu sekä Ville. Helsingin Sanomien huippusuositut Musta laatikko -illat jatkuvat niin ikään Pienellä näyttämöllä ja saavat jatkoa myös syksyllä.

tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062