Ansioituneita valtakunnallisia ja keskisuomalaisia toimijoita palkittiin Nuorisoseuragaalassa tänään 13.3.

Tänään sunnuntaina 13.3. järjestettiin perinteinen Marianpäivän juhla eli Nuorisoseuragaala Rutalahden nuorisoseurantalolla Suojarinteessä. Tilaisuudessa palkittiin Keski-Suomen alueella viime vuonna ansioituneita seuroja ja henkilöitä, jaettiin Knoppi-kerhonohjaajakoulutuksen todistukset sekä julkistettiin valtakunnallinen Vuoden Nuorisoseura.

Keski-Suomen Nuorisoseurojen tunnustukset 2016:

VUODEN NUORISOSEURA: JYVÄSKYLÄN SEUDUN NUORISOSEURA RY

Vuoden Nuorisoseura on vireä kaupunkiseura. Seura järjestää toimintaa laajasti eri-ikäisille laidasta laitaan, esimerkiksi tanssia, teatteria, bingoa, kerhotoimintaa ja liikuntaa. Seurantalotalo Tapiola on aktiivisessa käytössä kaikkina päivinä – kävijöitä on noin 500 henkilöä per viikko.

Entinen Keljon Nuorisoseura on uuden nimensä mukaisesti laajentanut toimintaansa myös muualle Jyväskylän seudulle. Tämä näkyy esimerkiksi Lasten puuhapäivissä, joiden merkeissä tavoitettiin yli 800 osallistujaa ympäri Jyväskylän seudun. Seura on verkostoitunut muiden toimijoiden kanssa ja toimintaa on kehitetty uusille urille. Toimintansa innoittaja on ollut järjestömme kolmivuotisohjelma ja kärkihankkeet.

Vuoden Nuorisoseura toimii työnantajana sekä Tapiolan henkilöstölle että ohjaajille. Toimii myös työvalmennuspaikkana ja oppilaitosten harjoittelijoiden työssäoppimispaikkana. Seura osaa hyödyntää myös hankerahoitusta toimintansa ylläpitämiseksi, kuten meneillään oleva Tanssin riemua –hanke osoittaa.

Palkitaan Keski-Suomen Osuuspankin lahjoittamalla 200 euron stipendillä.

VUODEN KULTTUURITEKO: YHTEISPELIÄ KESKI-SUOMESTA, ISON TANHUUJAT RY

ISOn Tanhuujien ja Jyväskylän kansalaisopiston pelimanniryhmien yhteistyöproduktio, jonka tuloksena syntynyt puolen tunnin tanssi- ja musiikkikokonaisuus esitettiin sekä Yläkaupungin yössä, Lounaispuiston lavalla Jyväskylässä että Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleilla, Areenalla.  Yhteispeliä Keski-Suomesta -yhteisteoksessa oli mukana kaikenikäisiä tanssijoita ja soittajia.

Kokonaisuudessa käsiteltiin ystävyyttä ja yhteistyötä kriiseineen ja ilon hetkineen hyödyntäen keskisuomalaista kansanmusiikki- ja – tanssiperinnettä varioiden ja yhdistäen sitä muihin genreihin.

Yhteensä mukana teoksessa oli lähes 100 tanssijaa ja soittajaa.

Palkitaan tuotepalkinnolla, lahjoittajana Suomen Nuorisoseurat ry

VUODEN VERKOSTOITUJA: JAANA HIRSJÄRVI, UURAISTEN NUORISOSEURA RY

Jaana on toiminut kolme viimeistä vuotta johtokunnassa sihteerinä. Hän on aloittanut ja kehittänyt seuran tiedottamista Facebook-sivuilla sekä omilla nettisivuilla.

Jaana on luonut yhteyksiä useisiin Keski-Suomen alueen Nuorisoseuroihin ja Uuraisilla vapaaehtoisjärjestöihin ja toimijoihin sekä ollut osaltaan toteuttamassa useita yhteishankkeita, joissa Uuraisten Nuorisoseura on päässyt esille ja saanut positiivista palautetta ja julkisuutta. Hän on myös parantanut yhteydenpitoa keskusjärjestöön.

Palkitaan kirjapalkinnolla, lahjoittanut Positiivarit ry

VUODEN OHJAAJA: ROSA KARHU, ISON TANHUUJAT

Rosa Karhu on toiminut parin vuoden ajan Prikaksi nimensä muuttaneen Keski-Koko -ryhmän apuohjaajana. Hän toimii innostavana esimerkkinä pienille harrastajille ja on aktiivisesti mukana ryhmän asioiden ja esitysten ja tapahtumien organisoinnissa. Rosa tanssii itse Juntu-ryhmässä ja on suorittanut kansantanssin ohjaajakoulutuksen perusopintoja.

Palkitaan koulutusstipendillä, lahjoittanut Suomen Nuorisoseurat ry / Keski-Suomen aluetoimisto

VUODEN NUORISOSEURATEKIJÄ: KIMMO LIIMATAINEN, KINTAUDEN NUORISOSEURA RY

Ilman Kimmon panosta Kintauden Nuorisoseura ja Nuorisoseuran talolla tapahtuva toiminta ei pyörisi niin monimuotoisena. Hän hoitaa niin huutokauppakahvioon kuin peli-illan.

Tapahtumissa talolla viikonloppuisin hän on mukana isolla panostuksella.

Ilman Kimmon luovaa, monimuotoista ja taidokasta mainontaa, olisi suusta suuhun toimiva ”puskaradio” mainonta ainoa keino saada talolla tapahtuvaa toimintaa mainostettua.

Palkitaan kirjapalkinnolla, lahjoittanut Positiivarit ry.

VUODEN TANSSIJA: ANJA SAKSOLA, ISON TANHUUJAT RY

Tempoa Tenaviin -musiikkiliikuntaryhmät ovat lasten ja aikuisten yhteisiä kohtaamispaikkoja, jossa liikutaan, leikitään, lauletaan ja temppuillaan. Toiminnan tavoitteena on lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen lisääminen ja lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen musiikin ja liikunnan keinoin. Tärkeitä tekijöitä ovat liikunnan ilon, vauhdin hurman sekä lämmön ja läheisyyden tuottaminen ja kokeminen.

Vuoden tanssija on tanssinut itse koko ikänsä. Hänen vahvana elämänlankana on ollut tanssi ja etenkin kansantanssi.  Tanssin innoittamana hän on toiminut monissa luottamustehtävissä niin omassa seurassa, maakunnallisesti kuin myös valtakunnallisesti.

Tällä hetkellä hän toimii ISOn Tanhuujien Tempoa Tenaviin -ryhmän ohjaajana. Omalla innostavalla esimerkillään hän on kasvattamassa uusia tanssijoita ja vastuunkantajia tulevaisuuden Suomeen.

Palkitaan lahjakortilla, lahjoittanut Jyväskylän Kesä ry

VUODEN LIIKUTTAJA: MAHLUN NUORISOSEURA RY

Mistä Mahlu tunnetaan? Ainakin nykyään siitä, että se on Keski-Suomen mölkyn mekka.

Mahlulla heitetään mölkkyä läpi vuoden. Tämän mahdollistaa Keski-Suomen ainut Mölkynheiton sisähalli. Viime vuonna Mahlulla oli 2000 tilastoitua kävijää Mölkkyilloissa.

Mahlun Nuorisoseura on saanut myös vastuulleen SM-singelien, eli mölkyn henkilökohtaisen Suomen mestaruuskilpailun järjestämisen. Elokuussa järjestettävään Sikamölkky-kisaan osallistuu 80 joukkuetta. Tänä vuonna Ranskassa pidettäviin Mölkyn MM-kisoihin Mahlun Nuorisoseura lähettää kolme joukkuetta.

Voidaan siis Mahlun osalta huoleti sanoa entistä presidenttiä mukailen: Kaikki syyt , jotka estävät meitä heittämästä  mölkkyä, ovat tekosyitä.

Palkitaan lahjakortilla, lahjoittanut Liikelataamo, Saarijärvi.

ERITYISMAININTA TALKOOTOIMINNASTA: EILA KILPIOJA, KUOHUN NUORISOSEURA RY

Hermanska Eila Kilpiojalle annetaan tunnustus talkooemäntänä toimimisesta. Eila on jo vuosia hoitanut talkooväkemme kestitykset loistavasti. Hän osaa tehdä muun muassa maailman parasta pannukakkua. Palkitaan kirjapalkinnolla, lahjoittanut Atena Kustannus Oy.

ERITYISMAININTA TALKOOTOIMINNASTA: RITVA OKSANEN, ISON TANHUUJAT

Vuoden talkoolainen Ritva Oksanen on toiminut ISOn Tanhuujien aktiivisena ja tekevänä jäsenenä sekä rahastonhoitajana vuodesta 2002. Hän hoitaa matkojen varaukset, talkoiden järjestelyt, huoltaa lastenryhmien esiintymisvaatteet ja siivoaa Tanhusalilla. Vuosien varrella hän on tehnyt monta matkaa lastenryhmien huoltajana.

Ritu on suurella sydämellä mukana ISOn Tanhuujien uusissa toiminnoissa ja aina valmis vapaaehtoiseen toimintaan yhdistyksessä. Lisäksi hän talkoilee mielellään myös muiden seurojen parissa. Palkitaan kirjapalkinnolla, lahjoittanut Atena Kustannus Oy.

ERITYISMAININTA TEATTERITOIMINNASTA: SINIKKA VAINIONMÄKI JA KALEVI PUTTONEN, RUTALAHDEN NUORISOSEURA RY

Sinikka Vainionmäki ja Kalevi Puttonen ovat olleet pitkäjänteisiä Rutalahden Nuorisoseuran teatteriryhmän jäseniä ja vastuunkantajia. Teatteriryhmän pyyteetön sukupolvien rajat ylittävää toiminta on luonut mahdollisuuden harrastuksen kautta nauttia kulttuuritoiminnasta omalla kylällä. Palkitaan lahjakortilla, lahjoittanut Jyväskylän Kaupunginteatteri.

Valokuvia tilaisuudesta (kuvaaja Otto Keramaa): http://nuorisoseurat.kuvat.fi/kuvat/aluetoimistot/keski-suomi/Nuorisoseuragaala/

Lisätiedot: Jarmo Tupasela, Suomen Nuorisoseurojen Keski-Suomen toiminnanjohtaja, jarmo.tupasela@nuorisoseurat.fi, 040-5052 659

Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurisen nuorisotyön toimija!