Energinen vapaaehtoinen Leena Uski Lemin Nuorisoseurasta on Vuoden nuorisoseuralainen

Ensimmäistä kertaa Suomen Nuorisoseurojen historiassa jaettava valtakunnallinen Vuoden nuorisoseuralainen -tunnustuspalkinto meni Lemin Nuorisoseuran pitkäaikaiselle aktiiville Leena Uskille. Vapaaehtoistyöstä annettava tunnustus jaettiin lauantaina 3.10. Nuorisoseurakokouksen yhteydessä Tampereella.

”Leena on Lemin nuorisoseuran toiminnanjohtaja, talonmies ja sielu”, kuvaillaan Leenaa ehdottaneessa kuvauksessa. ”Hän on henkilö, joka mahdollistaa monenlaisen harrastustoiminnan Lemin nuorisoseurassa.”

Vaikka tunnustuspalkintoa ei myönnetä nuorisoseurauran pituudesta, on Leenalle kertynyt varsin mittava ja vaikuttava lista nuorisoseuratoimintaa kuudella vuosikymmenellä. Seuran toimintaan hän tuli tanhuharrastuksen kautta ja on sen jälkeen ollut mukana kaikessa mahdollisessa FolkJamista teatteriin. Leena on toiminut seuran puheenjohtajana 20 vuotta sekä osallistunut nuorisoseuratoimintaan ja -hallintoon maakuntatasolla Saimaan Nuorisoseuroissa.

122-vuotias Lemin Nuorisoseura on hyvin pirteä ja aktiivinen yhdistys. Seurassa toimii lasten, nuorten ja aikuisten teatteriryhmät, FolkJam- ja Tempoa tenaviin -ryhmät, joilla kaikilla on palkatut ammattiohjaajat. Toiminnan rullaaminen perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen ja siihen tarvitaan Leenan kaltaista kultakimpaletta. Lista Leenan tehtävistä saa tavallisen pulliaisen hengästymään! Leena käy avaamassa ovet harrastajille, kuuntelee toiveet ja siivoaa jäljet. Hän huolehtii lippuvarauksista, koordinoi lipunmyyjät esityksiin, toimii kuiskaajana, organisoi paperimainosten jakamisen ja delegoi tiedotusvastuita. Seurantalolla on katto uusittu, ulkoseinät korjattu, sisätilat on maalattu ja kunnostettu. Leena on niitä varten tehnyt avustushakemuksia ja materiaalihankintoja, käynyt urakkaneuvotteluja ja osallistunut käytännön talkootöihin.

Palkitseminen ja kiittäminen vapaaehtoistyössä tärkeää

Vapaaehtoistoiminta on nuorisoseuratyön selkäranka ja vapaaehtoiset sekä talkootyö ovat merkittävässä roolissa harrastustoiminnan toteutumiseksi jokaisessa nuorisoseurassa. Hallitus valitsi Vuoden nuorisoseuralaisen kokouksessaan 28.8.2015. Vuoden nuorisoseuralaisen titteli annetaan pyyteettömästä työstä nuorisoseuratoiminnan hyväksi. Vuoden nuorisoseuralaisen lisäksi Suomen Nuorisoseurat palkitsee vuosittain Vuoden ohjaajan ja Vuoden nuorisoseuran.

Lisätietoja: Aura Piha, tiedottaja, Suomen Nuorisoseurat, aura.piha@nuorisoseurat.fi, 050 412 41 63

Suomen Nuorisoseurat

Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurisen lapsi- ja nuorisotyön toimija. Nuorisoseurat tarjoaa kaikenikäisille laadukkaita harrastuksia, kuten tanssia, teatteria, musiikkia, sirkusta ja liikuntaa. Nuorisoseuroissa jokaisella lapsella, nuorella ja aikuisella on mahdollisuus harrastaa kulttuuria, kasvaa aktiiviseksi yhteistön jäseneksi ja kokea tekemisen riemua!

Pikafaktat

Nuorisoseurat numeroina 41 000 nuorisoseuralaista nauttii kulttuurisesta harrastustoiminnasta 700 seurassa ja 600 seurantalossa ympäri Suomen. 20 000 harrastajaa on viikoittain mukana toiminnassa ja ½ miljoonaa vierailijaa käy vuosittain tapahtumissa.