Kaustinen kuului valtakunnallisessa Sounds 2018 -tapahtumassa Mikkelissä

Kaustinen oli hyvin edustettuna valtakunnallisessa Sounds 2018 -tapahtumassa Mikkelissä 25.-27.5. Kaustisen musiikkilukiosta saapuneet kaksi ryhmää, Folkrock-ryhmä ja lauluyhtye MeHu, esiintyivät tapahtumassa lauantaina 26. toukokuuta.

Nuorten mukaan opettaja Ville Ojanen on ollut tärkein inspiraatio heidän musiikkiharrastuksessaan. Ojanen on myös ollut innokas tekemään tapahtuman käytännön järjestelyjä nuorten puolesta.

“Tämä oli tosi hyvä mahdollisuus mitata omia taitoja”, Ojanen toteaa.

Folkrock-ryhmä oli ennen esitystään innoissaan. Ryhmä esittää kansanmusiikkia eri puolilta Eurooppaa muiden tyylilajien vivahtein. Soittimina ovat viulu, harmonikka, rummut, harmoni, sello, kontrabasso, kitara ja piano.

“Kaustinen on Suomen johtava kansanmusiikin paikkakunta, joten folk on luonteva valinta”, ryhmä vakuuttaa.

Vaikka ryhmä on soittanut vasta kuluneen lukuvuoden yhdessä, se on ehtinyt kerätä sen verran esiintymiskokemusta, ettei tuleva esiintyminen jännitä. Ryhmä vaikuttaa pelaavan hyvin yhteen, vaikka onkin työskennellyt yhdessä vasta lyhyen ajan.

“Meidän bändimme on aivan mahtava! Teemme hyvää musiikkia ja meillä on hyvä yhteishenki”, Vetelistä kotoisin oleva viulisti Janika Läspä intoilee.

Ryhmä sai esiintymisestään Folklandia-stipendin eli heidät kutsutaan esiintymään kansanmusiikkiristeily Folklandialle 11.-12.01.2019.

Musiikkilukion toinen kokoonpano, lauluyhtye MeHu, on vielä paljon rauhallisemmin mielin, sillä esitys on myöhemmin. Nelijäsenisen yhtyeen repertuaariin kuuluu lähinnä musikaali- ja popkappaleita, mutta skaala on laaja. Laulu esitetään A cappellana, eli kaikki esitysten äänet tuotetaan omalla äänellä ja keholla. Jäsenet Amanda Mylläri, Jukka Hulkko, Viljami Riihimäki ja Janina Suihkola kertovat, että ryhmän nimi tulee eräästä heidän esittämästään kappaleesta. Myös MeHu on musisoinut vasta yhden lukuvuoden yhdessä, mutta myös he ovat tiivis kokoonpano.

Sounds on valtakunnallinen musiikkitapahtuma, jossa nuoret muusikot pääsevät esiintymään, seuraamaan toistensa keikkoja ja osallistumaan työpajoihin. Ryhmien esityksiä arvioi ammattilaisista koostuva raati, mutta tapahtuma ei ole kilpailu. Tapahtumaan osallistuu noin 800 nuorta ympäri maata. Toimintaa koordinoi Suomen Nuorisoseurat.

Lisätietoja: Aura Piha, tiedottaja, Suomen Nuorisoseurat, aura.piha@nuorisoseurat.fi, 050 412 41 63

Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurisen nuorisotyön toimija!