Luova lava lapsille -päiväleireillä lähes tuhat lasta saa äänensä kuuluviin

Lasten päiväleirit ovat tällä hetkellä kovassa nousussa. Kurssit ja päiväleirit ovat monen vanhemman kesälomapulmien pelastus. Suomen Nuorisoseurat tuo valtakunnalliseen päiväleirivalikoimaan aivan uusia tuulia matalan kynnyksen Luova lava lapsille –monitaideleireillä.

Keskeistä Luova lava lapsille -leireissä on lapsilähtöisyys ja lasten oman luovuuden ruokkiminen. Taidelähtöisten leikkien ja haukanpidon ohessa leireillä valmistetaan eri taiteenalojen yhteistyöproduktio. Yhteisesityksessä lasten oma ääni pääsee esiin ja lapset tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi. Leirit on suunnattu pääasiassa 8-12 -vuotiaille ja aikaisempaa harrastuneisuutta ei tarvita. Ensi kesälle odotetaan noin tuhatta luova lava -lasta.

Idea lähtöisin nuorista

Luova lava lapsille sai alkunsa kahden jyväskyläläisen nuoren ideasta ja energiasta. Kesällä 2013 Anna Huotari ja Annika Yli-Urpo järjestivät omaehtoisesti kulttuurileirejä Jyväskylän teatteriyhdistys Kulissin latoteatterissa. Leireille osallistui pari kymmentä lasta. Leirien innoittamana Suomen Nuorisoseurojen Keski-Suomen aluetoimisto kokosi kiinnostuneet nuoret ja laajan yhteistyöverkoston yhteen. Mukaan tuotiin idea kaikkien leirien yhteisesityksestä ja niistä muokattiin matalan kynnyksen monitaideleirejä. Kesällä 2014 yhteensä seitsemän viikon mittaista taideleiriä, joille osallistui n. 80 lasta.

Luova lava tarjoaa töitä nuorille ja vastavalmistuneille

Luova lava lapsille -päiväleireihin kuuluu olennaisena osana nuorten työllistäminen. Leirit tarjoavat alle 29-vuotiaille kulttuuri- ja taidealan opiskelijoille, vastavalmistuneille tai alasta kiinnostuneille nuorille tilaisuuden kehittää ammattitaitoaan ja saada työkokemusta. Noin kuukauden mittaiseen työsuhteeseen palkattavat kesätyöläiset toimivat leirien ohjaajina, koordinoijina, markkinoijina ja järjestäjinä sekä yhteisproduktion käsikirjoittajina ja tuottajina. Vuonna 2014 ohjaajia palkattiin kymmenen ja tänä kesänä jo lähes sata.

Luova lava lapsille järjestetään kesäkuussa seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Klaukkala, Lahti, Lappeenranta, Muurame, Petäjävesi, Rovaniemi, Seinäjoki ja Ylöjärvi. Ilmoittautuminen osaan leireistä on jo alkanut.
www.nuorisoseurat.fi/luova-lava-lapsille-leirit

Pasi Saarinen, kulttuurisen nuorisotyön koordinaattori, pasi.saarinen@nuorisoseurat.fi, 050 408 0366

50 000 jäsentä 750 seuraa 2 000 harrastusryhmää 20 000 harrastajaa viikoittain