Nuorisoseurojen Vuoden teatteriteko julkistettu: Esko-patsas suuntaa Vehmasmäen lastenteatterille Kuopioon

Suomen Nuorisoseurojen Vuoden teatteriteko 2016 -palkintona myönnettävän Esko-patsaan saa tänä vuonna Vehmasmäen Nuorisoseuran lastenteatteri eli Tammenrannan lastenteatteri Kuopiosta.

Lastenteatteri on vakiinnuttanut toimintansa etelä-kuopiolaisella Vehmasmäen kylällä. Kausi 2016-2017 oli teatterin viides toimintakausi. Teatteriseurueessa on mukana useita kymmeniä lapsia, jotka on jaettu ikänsä ja kokemuksensa mukaan kahteen ryhmään. Yhteistuotoksena valmistettiin kuluneena talvena jo viides lastennäytelmä.  Teatterilla on esitystoiminnan lisäksi säännöllistä koko vuoden kestävää kerhotoimintaa.

Tammenrannan lastenteatterin esitykset ovat olleet kylää yhdistäviä projekteja. Esitysten tekemiseen on osallistunut suuri joukko lasten vanhempia muun muassa lavastusten, musiikin, markkinoinnin, kahvion ja liikenteenohjauksen tehtäviin.

Nuorisoseurajärjestön teatteriryhmille vuodesta 1948 jaettu Esko-kiertopalkinto o­n taustaltaan Aleksis Kiven Nummisuutareiden Eskon kuvitteellinen näköispatsas. Pronssisen patsaan on veistänyt kuvanveistäjä Kalervo Kallio (1909-1969).

Vuosina 1974 - 1979 Esko jaettiin Seinäjoen Harrastajateatterikesän kiertopalkintona, kunnes se palautui vuonna 1980 takaisin nuorisoseurajärjestön pariin. Vuodesta 2010 patsas on myönnetty Vuoden teatteriteosta.

Lisätietoja: Pasi Saarinen, toimialajohtaja, Suomen Nuorisoseurat, pasi.saarinen@nuorisoseurat.fi, 050 4080366

tai Jussi Salmi, Suomen Nuorisoseurojen Pohjois-Savon alueen toiminnanjohtaja, jussi.salmi@nuorisoseurat.fi, 050 556 4748

Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurisen lapsi- ja nuorisotyön toimija. Nuorisoseurat tarjoaa kaikenikäisille laadukkaita harrastuksia, kuten tanssia, teatteria, musiikkia, sirkusta ja liikuntaa. Nuorisoseuroissa jokaisella lapsella, nuorella ja aikuisella on mahdollisuus harrastaa kulttuuria, kasvaa aktiiviseksi yhteisön jäseneksi ja kokea tekemisen riemua!